ijsland 2001

21 januari 2017

Ditmaal gaan we (Bert, Michael en ik), in Juli naar IJsland. Dit is het begin van het hoogseizoen daar. Ik vertrok vanuit Amsterdam en Bert en Michael vanaf Glasgow.
Rond 16.00 uur waren we alle 3 op Keflavik. Huurauto ophalen en inchecken bij het Radison sas hotel in Reykjavik. Om vervolgens weer terug te rijden naar de Blue Lagoon, om ff lekker te dobberen.
Om 22.00 uur sleutel van een andere hotelkamer gevraagd, omdat de 3-persoonskamer nog steeds maar 2 eenpersoonsbedden had.

2e dag
Ons hotel verlaten begonnen aan onze rondreis. Ditmaal gaan we een rondje IJsland doen. In Nederland heb je een rondweg om een stad heen. In IJsland is de rondweg, de hoofdweg door IJsland heen.
Als eerste staat de Glymur op het programma. De hoogste waterval van IJsland. Na een uur wandelen nog geen waterval gezien, terug naar de auto gewandeld. Maar niet, voordat we de rivier waren over gestoken.
Hraunfossar was de volgende waterval, of watervallen. Omweg van 20 km over slechte weg meer dan waard.
Overnachting in Bru.

3e dag
Vandaag  via Skagaströnd (alleen de naam al), de lange route naar Akureyri, de 2e stad van IJsland (50.000 inwoners). Reykavik heeft er 175.000, en de rest van de IJslanders zo'n 25.000 leven her en der verspreid over het land. Vandaar dat we bijna niemand tegen komen op de weg.
Overnacht in Akureyri, 2 bedden en een matras op de grond.

4e dag
In de Avond vliegen we vanuit Akureyri naar Grimsey. Een klein eilandje met 500 bewoners in de poolcirkel. Een half uurtje vliegen met een propellervliegtuigje. Heerlijk door elkaar geschud, kwamen we aan op het eilandje. Omdat het zomer was, werd het niet donker, dus om 21.00 uur nog een flinke wandeling gemaakt. Om 24.00 uur kwam er nog een gaatje in de bewolking, zodat we nu ook de midzomer nachtzon konden zien.
Overnacht in het enige pension van het eiland, dat tevens brandweerkazerne, luchthaven en restaurant van het eiland was.

5e dag
Na ontbijt begonnen met wandeling over het eiland. Op het eiland zitten grote kolonies Papagaaiduikers en andere vogels. Vooral de Sternen waren erg beschermend. De eigenaresse van het pension had ons aangeraden ons hoofd te bedekken...De Muts is goed van pasgekomen.
Om 13.45 weer in de bewoonde wereld aangekomen. In het "dorp" was de plaatselijke winkel, koffieshop, benzinestation van 14.00 uur tot 16.00 uur elke dag open.
Via een kolonie Sternen weer terug gewandeld naar ons pension.
s'Avond gegeten in het enige restaurant van het eiland, ons pension. (gewoon bij de mensen thuis in de keuken).

6e dag
Vlucht terug naar Akureyri, maar niet nadat we ons Certificaat hadden gekregen, dat we officieel in de poolcirkel waren geweest.  Onze rondreis vervolgt over weg nr 1. Allereerst langs de Godafoss, om daarna door te rijden naar Mývatn, of te wel het muggenmeer. Dat laatste klopt, er worden dan ook netjes verkocht, zodat je in ieder geval normaal kunt ademen. Want die beestje kruipen echt overal in, ze steken echter niet!
Op weg naar ons hotel bij Dimmuborgir, een natuurreservaat, gestopt voor een wandeling door de lava. De rode route gevolgd, of was het toch de blauwe....Uiteindelijk hebben we de uitgang toch gevonden.

7e dag
Net voorbij Mývatn, achter de volgende vulkaan, ligt Námarskard. Ook hier spuit de stoom je om de oren. De dag afgesloten met wandeling door het Kraflagebied. IJslands meest actieve vulkaan. Terug via Viti, kratermeer aan het begin van het kraflagebied.
Doorgereden naar Húsavik. s'Avonds lekker wezen bubbelen in het plaatselijke zwembad.
Overnachting in Húsavik

8e dag
Aangezien het water in het hotel enorm naar de zwavel stinkt, s'ochtend al besloten om aan het eind van de dag weer te gaan zwemmen. Douchen we daar wel.
Vandaag gaan we weer op Walvissafari. Ditmaal in Húsavik. The Whalewatching Capitol! Als het hier niet lukt...
Inderdaad we hebben walvissen gezien. Alleen waren dit Minkwhales, en die gaan niet met hun flipper boven het water uit. Meer dan hun ruggen hebben we dan ook niet gezien.
s'Avonds lekker gedouched in het zwembad van Húsavik.

9e dag
Via Ásbyrgi naar de Dettifoss gereden. De krachtigste waterval van  Europa. Een stukje verder rivier opwaarts  van de Dettifoss ligt de Selfoss. Minder krachtig, maar wel veel mooier als de Dettifoss.
Terug naar Mývatn gereden voor onze overnachting.
s'Avonds laat (het wordt toch niet donker), nog de Hverfjall (een oude vulkaankrater) opgewandeld. Eerst via losse vulkanische steentjes omhoog, rondje rond de krater en weer naar beneden. Exact een uur.

10e dag
Vandaag een lange route. Vanaf Mývatn (noord IJsland) in één keer naar Höfn (zuid IJsland)
Een enorm saaie route over de rondweg. Een alternatieve route is er eigenlijk niet. Zo'n 80 km van de weg is"nog" niet verhard, dat schiet lekker op. Pas nadat we de zuidkust hebben bereikt, is de route weer leuk om te rijden.
Overnachting Höfn

11e dag
Vanuit Höfn in één ruk door naar Jökulsárlon. Ook al zijn we hier 2 jaar geleden ook al geweest. Het blijft schitterend.
Omdat we de Svartifoss toen ook een mooie waterval vonden, wederom er naar toe gewandeld. Het zelfde geldt eigenlijk voor de Skogafoss, Seljalandfoss, Foss a Sidu ect. Bij Vik ff een kleine detour naar Dyrholaey. Dit jaar zaten hier wel de papagaaiduikers.
s'Avonds laat arriveren we weer in Reykjavik.
Ditmaal heeft hotel Radison sas wel 3 bedden op de kamer.

Dag 12
Vandaag blijven we een dagje in Reykjavik. Eerst naar de Hallgrimskirkja, de kerktoren in voor het uitzicht. Weer langs Solfar, dat moderne vikkingschip. Langs de haven, waar de walvisvaarders liggen weg te roesten. Winkelen in Kringlan shoppingcentre. Shirtje halen van het Hard Rock Café (is nu collectors item, ze zijn dicht..) Naar de nep-geiser kijken bij Perlan. Perlan is eigenlijk een paar grote torens waar warm water ligt opgeslagen, maar dan netjes afgewerkt, met een grote glazen koepel erop met restaurant.
Gratis kaviaar en roomservice in het hotel, vanwege problemen aan het begin van onze trip.

Dag 13
Ff checken hoe het met Gullfoss en Geysir is. Via een grote omweg, allereerst bij Gullfoss langs geweest. Daarna naar de geisers. Deze keer kunnen we niet zo dichtbij de geisers komen als in 1999. Alle geisers en kookpotten hebben nu ruime afzettingen er omheen. Strokkur een x-aantal keer zien uitbarsten, blijft leuk. Deze geiser was ook veel actiever dan in 1999. Bij toeval, we stonden vlak bij de grote Geysir, begint deze spontaan ook uit te barsten, niet zo hoog als voorheen, maar er zit weer leven in! Dit schijnt gekomen te zijn na de aardbeving in juni 2000. Sindsdien is in dit gebied alle heet water activiteit flink toegenomen. Over een inmiddels geasfalteerde weg terug naar Reykjavik via Thingvellir.

Dag 14
Voor vandaag een jeep mét chauffeur gehuurd. Klokslag 09.00 uur is Bjarni, de chauffeur bij ons hotel. Waar we naar toe wilden; hij bracht ons. Het eigenlijke plan was naar de Torfajökkul te gaan, daar zijn ijsgrotten. Maar omdat de weg ernaar toe nog niet heropend is, na het winterseizoen, gaan we naar de Landmangerlaugar. Een okerkleurig gebied in het binnenland, waar je  in de vrije natuur kunt zwemmen.  Op plaatsen waar een kokend hete rivier zich mengt met een koude rivier, is het water heerlijk. Alleen moet je naderhand wel weer het water uit....
Omdat wij het leuk vonden, regelmatig een rivier doorgestoken met de jeep. Als het ff kon, en dus safe was, vol gas er doorheen. Bjarni kende alles en iedereen in het binnenland, en om 20.00 uur reden we nog steeds ergens in de onbewoonde wereld. Na een etentje (hij wist wel een goed restaurant; zijn dochter werkte daar!), heeft hij ons om 23.00 weer afgezet bij ons hotel. De volgende keer als we in IJsland komen, huren we hem weer in als chauffeur.
Het weer is zeer slecht in Reyjavik, daardoor voor het eerst in 2 weken is s'avonds donker!

Dag 15
Onze laatste dag al weer in IJsland. Vandaag doen we het rustig aan. Rondritje ten zuiden van het vliegveld, waar krúsevik ligt. De vorige keer hadden we een kleinere auto, en dat verschil is goed te merken. We hebben met onze grote auto minder last van alle wasborden en gaten in de weg. In IJsland mag je met een huurauto op zowel verharde als onverharde wegen rijden. Zolang de wegnummers maar niet met een F beginnen, of uit meer dan 2 cijfers bestaan. Voor die wegen heb je echt een 4x4 aangedreven auto nodig.
Bij Krúsevik, bleek, dat de geiser / spuiter die er stond in 2000 uit elkaar was geklapt. Een heel groot stuk zat onder de modder en ander zooi. Gelukkig is het s'avonds gebeurt, toen er niemand aanwezig was...Er is veel gebeurt in IJsland in 2 jaar tijd. Aardbeving, vulkaanuitbarsting, Krúsevik uit elkaar geklapt, Geysir die weer werkt...
De dag afgeloten bij de Blue Lagoon. Nog 1x gescrubt worden, in het afvalwater van de electriciteits centrale die vlak bij ligt. Die pompen nl het water van de Blue Lagoon op uit de diepte, kokend heet. Zetten dit vervolgens om in electriciteit, en het "gebruikte" water,  wordt vervolgens eerst afgekoeld en dan naar de Blue Lagoon gepompt.

Wat er over is van Krúsivik, na de ontploffing in 2000

Dag 16
Wederom om 05.00 uur op voor onze vlucht naar huis. Waarom vertrekken alle vluchten toch zo vroeg in de ochtend???

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade