DENEMARKEN 2017

23 januari 2017

DENEMARKEN - CRUISE BALTISCHE STATEN
Dit jaar is het weer mijn beurt om een vakantie uit te zoeken. Aangezien we vorig jaar een verre reis hebben gemaakt, is nu Europa weer aan de beurt. Tsja, en wat hebben we nog niet gezien, en wat willen we nog zien.....
Langzaam maar zeker gaan we toch richting het Oostblok, of nog verder naar het noorden.
Een ding is zeker, de cruise van afgelopen jaar was ons weer prima bevallen. Okey het weer, (lees de zee), was soms wat onstuimig, maar iedere dag wakker worden in een andere stad heeft ook wel iets.
Bovendien hebben we een cruise gevonden, welke in ieder geval een stad aan doet die nog hoog op mijn verlanglijstje staat; nl Sint Petersburg. Bijkomend voordeel is, dat als je met een cruise aankomt in Sint Petersburg, en je boekt bij een erkende touroperator, je geen visum nodig hebt voor Rusland.
Anyway we beginnen in Copenhagen, dan naar Oslo, Warnemunde/Rostock, Talinn, Sint Petersburg, Helsinki, Stockholm om weer in Copenhagen te eindigen.
Een kleine week voor de cruise vlieg ik al naar Copenhagen, en ga ik nog ff met een huurauto Denemarken in.

Goh, het was weer vroeg vanmorgen,maar dan heb je uiteindelijk nog wel iets aan je dag. In een klein uurtje vlieg ik naar kopenhagen,wel een stoel aant raam,maar geen uitzicht; te veel bewolking.

Het is droog hier, dat is alvast 1 verschil met Eindhoven. Mooi gate F8, das lekker vooraan zou je denken... nou niet in Kopenhagen. Na de F, komt de D pier nog, wat winkels, dan hebben we wederom geluk; van alle bagagebanden die er zijn,komt onze bagage op band nr 2. Alleen ook hier weer jammer, dat de nummering van de bagage banden begint bij 15. De uitgang zit wel bij band nr 15. Dan kan ik opzoek naar de autoverhuur. Ook dit is een behoorlijke onderneming, maar na ik schat een minuut of 20 lopen, sta ik dan toch echt bij de bushalte voor de autoverhuur.

Nu nog een bus, en dan met een man of 30 de autoverhuur in. Gelukkig zitten alle maatschappijen bij elkaar, en al vlug heb ik de sleutels van mijn huurauto.

Jammer,maar ondanks dat we nog voor 9-en zijn geland,is het toch wel half 11, voordat ik de parkeergarage uitrijdt, met een vrijwel nieuwe Audi Q2, met net 3000 km op de teller

.IMG_1304

Vandaag rijdt ik naar Aalborg, int noorden van denemarken. Ik pak de ferrie, kan ik hopelijk nog een uurtje slapen.

Denemarken lijkt veel op nederland qua natuur, op het glooiende landschap na. Nog ff een korte pauze bij de sjaelands odde, een mooi rood kerkje. Daarna voor een uur de boot op, ff de ogen dicht

.IMG_1309

Er was een storm waarschuwig uit gegaan voor Denemarken vandaag, maar aangezien ik de golven niet boven de omheining uit zie komen, zal het wel loslopen.

1000-en mensen zijn er op de been in aalborg, Blijkbaar is hier een groot meerdaags evenement begonnen, met zo'n 25.000 deelnemers uit heel denemarken. Tis een grote sliert mensen door het centrum van Aalborg, langs diverse podia, met een nog grotere diversiteit artiesten er op. Wereld beroemd in Denemarken, allemaal. Toch nog een beetje cultuur kunnen zien, voordat het stopt met zachtjes regenen. IMG_1308   IMG_1303

IMG_1302    IMG_1313

Wat me opvalt hier, is dat behoorlijk toeristisch is. Ze vergeten hierbij wel regelmatig, dat een deel van die toeristen geen deens spreekt....

Vandaag regelmatig mijn internet gebruikt. Mooi, dat dit nu kan. Ik kan in ieder geval de komende weken, testen hoe het is gesteld met de kwaliteit van het internet in de baltische staten. Leve de voor uit gang.

Vrijdag 30 juni

Ondanks alle bedrijvigheid in en om het centrum van Aalborg, goed geslapen vannacht.
Eerst maar eens de stad uit zien te komen, valt nog niet mee, als veel van de wegen afgesloten zijn.
Eerste stop is Lindholm Hoje. Een oude viking grafheuvel. Der hebben flinke vikings bij gezeten, als ik de diverse graf cirkels zo eens bekijk.

IMG_1336    IMG_1329

Op weg richting Skagen, nog ff een korte stop bij Voergaard, een oud slot, een van de velen in Denemarken. Bij Sjeaby, staat nog een zwak aftreksel van iets wat op een zeemeermin moet lijken. Het dorpje is wel leuk. Eigenlijk zoals zoveel oude dorpjes / centrumpjes van de kleine dorpjes; heel veel geel, met oranje.

IMG_1317

Hierna rijd ik eerst Skagen voorbij en ga ik naar het noordelijkste puntje van Denemarken; Grenen.
Hier komen de wateren van het Kattegat en het Skagerak bij elkaar. Er liggen nog een x-aantal bunkers uit WO2, en als je zin hebt in een wandeling kun je naar het noordelijkste puntje wandelen…. Mocht je nu geen zin hebben, en nog 30 deense kronen in je zak, dan kun je je met een tractor met aanhanger naar dat punt laten brengen…. En dat gaat best vlug!

IMG_1325    IMG_1339

IMG_1319   IMG_1335

Na Grenen, nog een kerkje bezocht, welke langzaam maar zeker door het zand werd opgeslokt. De Tilsandede kerk, tevens de 1e die ook open is, maar gelijk ff binnen kijken….. Mooie souveniershop!!  Anyway, de kerk is dus afgebroken, alleen de toren is blijven staan. Het was geen doen meer, om iedere keer dat er een dienst was in die kerk, er eerst flink geschept moest worden, om naar binnen te komen.... sinds ze  om de toren een bos hebben aangeplant, is het zand trouwens tot stilstand gekomen daar.....

IMG_1337

Anyway, zo langzaam maar zeker toch maar eens richting Lonstrup, daar ergens overnacht ik vandaag. Nog ff kijken naar de grootste wandelende duin van Denemarken; de Rabjerg mile. Een flinke hoop zand, die met een snelheid van ongeveer 18 meter per jaar richting Noorwegen wandelt.

Vlakbij mijn slaapplek voor vandaag bevind zich de rubjerg knudde fyr. Een flinke vuurtoren, welke  ookal zo langzaam maar zeker wordt opgeslokt door het zand. De toren niet, maar alle bijgebouwen zijn al verdwenen. Redelijk wat treden omhoog in de vuurtoren, voor het uitzicht. Ze schatten nog een jaartje of 10, en dan zal deze vuurtoren omvallen.

IMG_1328   IMG_1327

Na alle gewandel en geklim van vandaag eten bij de buurman van mijn slaapplek. Blijven toch wel grappig die Denen... Alle vragen worden door mij int engels gesteld… en wat krijg ik een duitse menukaart! Best makkelijk als je ook nog duits spreekt. In de rij wachten, doen ze hier langs je aan de balie, ipv achter je. Lekker prive!
Het Deens lezen gaat nog wel. Daar kan ik nog iets van maken…. Maar zodra ze beginnen te praten…..
Enige wat ik wel weet is, dat de denen naar het strand gaan, en de zweden naar het strond.

Zaterdag 1 juli
Nog een stukje uit WO2 bekijken, voordat ik bij de noordkust wegrijdt. Vandaag nog wat dingen uit de tijd van Wicky de Viking bekijken, voordat ik mijn dag afsluit, in de voormalige gevangenis van de stad Ribe. Een nachtje doorbrengen in de voormalige gevangenis…. Heb ik ook eens in de gevangenis gezeten!
Allereerst nog naar het Marup kerkje gereden. Althans wat er van over is…. De fundering en de graven op het kerkhof, das alles. Ook hier is een flink deel van de kustlijn verdwenen. De kerk hebben ze gemakshalve afgebroken, ipv hem van de klif te laten storten.

IMG_1358    IMG_1354
Nog een stukje verder langs de kust af, liggen de  Furreby Kystbatteri. Een flink aantal bunkers, uit de tijd van WO2. Deze lagen destijds in de duinen… Niet raden, maar ook hier heeft de kustlijn flink ingeleverd, en liggen ze ondertussen schots en scheef op het strand.

.  IMG_1357   IMG_1353

IMG_1351     IMG_1349

Nu langzaam maar zeker richting Ribe, mijn eindbestemming van vandaag. Eerst maar eens de snelweg op zien te komen…. Nope, de snelweg is richting Aalborg afgesloten, dat wordt een toeristische route, iets anders ligt hier niet.
Uiteindelijk een oprit gevonden richting Aalborg, welke wel open is, en dan is het gassen. Nou ja gassen… Tis vandaag, nationale rijd met je aanhangwagen dag, lijkt wel. Goh wat zijn er veel op de weg.
Nog ff een kleine detour naar Ejer Bavnehoj, het op 1 na hoogste punt van Denemarken. Het hoogste punt ligt vlakbij, maar liefst 2 meter hoger (173 m).

IMG_1347   IMG_1348
Net als ik op weg ben naar Jelling om nog wat  viking spul te bekijken, gaat mijn telefoon; de eigenaresse van mijn hotel voor vannacht. Of ik een beetje wilde opschieten, want ze was ziek en wilde eigenlijk naar huis….. Das vervelend, maar ik kan niet toveren. Het zal nog een uurtje of anderhalf duren schat ik zo… Alhoewel ik geen idee heb, waar ik me ergens bevind in Denemarken… Anyway op weg naar Jelling. Daar liggen een 2-tal Runenstenen, een uit het jaar 950, de oudste verwijzing naar het land Denemarken, en eentje uit het jaar 965. Ze zijn in ieder geval Koninklijk.

IMG_1346
Na Jelling, Bram ingesteld op mijn hotel in Ribe. Er loopt geen snelweg naar toe, dus de route is nogal toeristisch. Tegen half 5 rijdt ik Ribe in. Het hotel zit tegen over de Dom, dus dat is makkelijk zoeken. Het is hier een groot historisch centrum, das wel duidelijk.
Zo ook mijn hotel, een voormalige gevangenis. Ja, ik slaap in de bak vannacht, met een verschil, ik heb een sleutel van de deur!
Ga voor het eten nog een eind het centrum door. Er lopen een x-aantal snelstromende rivieren dwars door de stad heen. Nou ja stad, zeg maar groot dorp, wel het oudste stadje van heel Scandinavië.

IMG_1344  IMG_1342  IMG_1341

Zondag 2 juli
Goed geslapen in mijn cel. Want ja, ik had niet kamer nr 6; maar ik had cel nr 6. Auto inpakken en rijden. De eerste 40 km wederom geen snelweg, maar in de buurt van Kolding kan het gas pedaal weer ingetrapt worden. Eerste stop is slot Egeskov. Zag er leuk uit op de foto’s, en ja ik had niet zo goed gelezen wat er op de website stond… Nu is Deens ook niet mijn sterkste taal….. Een heel circus  van speeltoestellen, autoverzamelingen, tuinen ed zit erbij….

IMG_1360     IMG_1361
Trouwens vandaag was het een combinatie van rijden met je aanhanger dag, met de nationale caravan rijd dag.
Na het slot, ga ik langzaam maar zeker op weg naar het eiland Mons. Eigenlijk geen eiland meer, want ook dit stuk land kun je bereiken via een brug. Mooie brug trouwens, best een flinke… Maar niet zo imposant als de brug van nyland naar halskov. Of te wel de brug van fyn naar sjaelland! Een oversteek van ongeveer 18 km.
Vraagt Bram bij het instellen van de route naar Mons, of ik tolwegen wil vermijden…. Net of er nog een alternatief is hier….. De enige weg naar het volgende eiland is toch echt alleen de tolbrug.
Eerst maar ff inchecken in mijn hotel in Stege, is dat alvast gebeurd. Alleen wederom dat parkeren…. De auto moet tussen 2 muren door, met een opening net een paar cm breder dan de auto…. Alle gasten staan daarom langs het pand geparkeerd ipv achter het pand…… Dacht dat ik zowel gisteren als vandaag een hotel had met parkeerplaats…. En zowel vandaag als gisteren kan ik mijn auto niet parkeren. Gisteren was er geen parkeerplaats, en die van vandaag, daar kun je niet komen met je auto!  Ik heb ditmaal een kamer met een extra verdieping. Beneden past maar 1 bed, maar op de zolder, kunnen nog eens 3 mensen slapen.
De kerkjes ook hier zijn weer zeer kenmerkend, eigenlijk lijken ze allemaal best veel op elkaar.

IMG_1364   IMG_1365
Op het eind van het eiland zit de kliffen van Mons. Hier kun je naar het strand lopen via trappen….479 treden totaal…. Das alleen naar beneden….
Mooie krijtrotsen, en blijkbaar komt er met enige regelmaat wat van die kliffen naar beneden. Het water staat tot aan de rotsen, dus een strandwandeling zit er niet in vandaag.

IMG_1363

Ben ik op weg terug naar mijn hotel in Stege, rijdt ik in een lage versnelling vanwege alle bochten en bulten heb ik  Ineens een noodstop van de auto... Heeeeeel fijn, zeker als je niet weet dat dat mogelijk is. Ik zie nog iets van sense op het display, en dan rijdt de auto weer door. Toch maar ff google-en. Blijkbaar heeft de auto wat gezien dichtbij de voorzijde van de auto, en waarschijnlijk vanwege de lage versnelling gedacht dat ik in de stad aan het rijden was.....  Alle reden om de automatische noodstop van de auto te activeren...... techniek!

Maandag 2 juli
Vandaag nog wat kasteeltjes bekijken, want daar hebben ze hier geen gebrek aan.  Als eerste is kasteel Frederiksborg in Hillerod aan de beurt. Wederom een flink optrekje. Met een nog grotere tuin erbij. Het weer is lekker, dus ik loop gemakshalve een rondje kasteel. Tuurlijk begint het als ik halverwege ben net te druppen… Gelukkig niet zo lang, dus het nat worden viel mee.

Na Frederiksborg slot, rijdt ik door naar Helsingor. Hier staat Kronborg castle en mijn hotel voor de nacht; Marienstyl hotel.
Eerst maar ff inchecken, dan al kijkend naar de lucht, besluit ik toch te gaan wandelen naar het kasteel. Regenjas lijkt me niet nodig, net als een plu…
Ik schat een minuut of 25 lopen naar het kasteel, dan nog een rondje kasteel, voordat ik naar binnen ga. Het kasteel is bekent van Hamlet. Het kronborg castle was nl het decor voor het verhaal van Hamlet. Uiteraard kom je her en der toneelspelers tegen welke een scene uit Hamlet na spelen. Zoiets gebeurt blijkbaar al vanaf het jaar 1800.
Nadat ik een flinke toren heb beklommen (slechts 145 treden ditmaal), beland ik dan toch in een scene van Hamlet. Het einde is duidelijk, ze zijn allemaal dood.

Anyway, nu zo langzaam maar zeker richting hotel terug om wat te gaan eten…..
Sow, wat een bui….. Het regent en niet zo zuinig…. Mooi, geen jas, geen plu…..
Na een kwartiertje, begint het wat zachter te regenen, en waag ik me toch richting uitgang van het kasteel. Ben in ieder geval goed nat, voordat ik bij de uitgang ben.
Nu nog naar het hotel lopen, want ja, daar staat mijn auto….
Uiteraard schijnt de zon alweer, voordat ik weer bij mijn hotel ben. Gelukkig niet zeiknat geworden.
Diner maar in het hotel, want de lucht is behoorlijk donker aant kleuren. Geen zin meer in een nat pak vanavond.

De overzijde van het water; de stad Helsingborg (zweden) is ook weer zichtbaar ondertussen, dat was tijdens de regenbui wel wat anders. Gelukkig geen tijdsverschil tussen zweden en denemarken, want mijn telefoon switcht nu al regelmatig tussen een deense en een zweedse provider.
Morgen nog een klein uurtje rijden naar het vliegveld van Kopenhagen. Auto weer inleveren en dan wachten totdat Michael en Bert ook gearriveerd zijn. Gaan we gezamenlijk naar de stad.

Dinsdag 3 juli
Gisteren geen zin meer om nat te worden, dus besloten in het hotel te eten. Altijd vervelend als je zit te eten, en de zon blijft maar schijnen….. gelukkig kwam er nog een fikse hoosbui, dus dat maakte mijn dag weer goed. Eten was trouwens goed te knagen.
Anyway ondertussen vernomen, dat Bert en Michael gestrand zijn op de Isle of Man. Vliegtuig wat hun naar Londen Gatwick moest brengen, is teruggekeerd naar Londen, ivm problemen. Andere vluchten zijn er niet meer vandaag, dus kunnen ze pas morgen van het eiland af…. Helaas voor hun, dan halen ze hun vlucht naar Kopenhagen ook niet. Dat wordt thuis overnachten ipv in Londen.
Nieuwe vluchten zijn ondertussen geboekt. Dit betekent wel, dat ze pas s’avonds laat in Kopenhagen aankomen. Misschien de volgende keer toch een eerdere vlucht boeken…….

Op mijn gemak naar Kopenhagen gereden vanmorgen. Maar gelijk ff langs de kleine zeemeermin in de haven. Die ligt het verste uit het centrum. Heb ik die vast gehad. Busladingen vol, komen er hier naar toe.

Auto terug naar de autoverhuur, en dan met de trein naar de stad. Maar liefst 10 minuten treinen is het.  Nog een stukje naar het hotel lopen, koffers afgooien, en wandelen maar weer.
Ook in de stad liggen nog een paar kastelen/ paleizen.  Uiteindelijk gelopen tot aan de kastellet, een oude vesting. Slot amalienborg, met de traditionele wachters. Zeg maar die van Londen, maar dan met een blauw pakje aan, en ochja, een mitrailleur als wapen.
De nieuwe haven is druk, heel druk met mensen.
Tegen 4- en ben ik terug bij mijn hotel. Ff inchecken en dan toch maar eens met de benen omhoog.
Shirtje van het hard rock cafe heb ik vanmiddag al gekocht, zometeen ff gaan eten daar.

Wachttijd is anderhalf uur, bij het HRC komt eigenlijk wel mooi uit, zoveel honger had ik eigenlijk toch nog niet. Nog ff wat souvenirs ingekocht, en dan langzaam maar zeker naar het HRC.
Ondertussen zijn Bert en Michael ook gearriveerd in Denemarken, en komen ze langzaam maar zeker naar de stad toe.
Morgenvroeg naar Tivoli, en op weg naar de boot, de kleine zeemeermin bekijken.