Cruise 2017

3 juli 2017

Cruise 2017

Toch maar een eigen pagina maken voor de aanstaande cruise, blijft t een beetje overzichtelijk. Anyway, de cruise vertrekt over 2 dagen vanuit Copenhagen.  Dan is het in 11 dagen, Oslo, Rostock, Talinn, St Petersburg, Moskou, Helsinki en Stockholm bezoeken. Das 7 steden, die ik nog nooit bezocht heb. Tevens 4 landen erbij op mijn lijstje van bezochte landen. Mijn scratchmap op het toilet, moet behoorlijk aangepast worden na deze trip.

Een lunch afspraak staat al vast in Talinn, met Frank en Mandy. De excursies in St Petersburg zijn direct bij het boeken van de cruise vast gelegd. Dat zijn ook 2 overvolle dagen. Ochja, en we gaan naar het Abba museum, in stockholm.

Verder laten we alles over ons heen komen. Beetje de steden bekijken. Cityhoppen met een boot.

Bert en michael, zijn met een vertraging van bijna een dag toch in kopenhagen aan gekomen. Ons reisplan toch maar ietsje aangepast. Aangezien tivoli pas om 11 uur open gaat, gaan we een heel end kopenhagen in. Dan een paar uurtjes naar tivoli, en zodra we richting ons bootje gaan, gaan we via de kleine zeemeermin. Naar kopenhagen gaan en de kleine zeemeermin niet zien, is not done.

Woensdag 5 juli
Bijtijds wakker, en dan te voet de stad in. Tivolli is nog niet open, dus we lopen naar fredriksholmen. Een kasteel / Slot wat Michael graag wilde zien.
Rond 11-en gaan we terug richting Tivolli. Een groot stadspark, met kermis, winkeltjes, en terrasjes. Ea is leuk aangekleed. Je betaald entree voor de tuinen, en voor de attracties moet je apart betalen. Per stuk of je kan een entreebewijs kopen inclusief de atracties.
Tegen 1-en gaan we terug richting hotel, om onze koffers op te halen.
We laten ze een taxi regelen, welke ons naar de cruiseship terminal zal gaan brengen.
We vragen aan onze chauffeur of hij nog ff een korte stop wil maken bij de kleine zeemeermin. Ik heb haar gisteren al gezien, maar Bert en Michael nog niet. En ze zeggen, dat als je de kleine zeemeermin niet hebt gezien, je niet in Kopenhagen bent geweest. En ze komen daar echt met busladingen vol.
Na de kleine zeemeermin is de volgende stop de cruiseship terminal.
Koffers inleveren, en dan kunnen we inchecken.
Ondanks de flinke rij gaat dit behoorlijk vlug, en kunnen we aan boord van de Regal Princess. Momenteel de grootste van de princess vloot.
Cabin C431 hebben we deze keer. Dek 10, vlak bij de liften in het middenschip. Das de meest stabiele plek, mocht het gaan schommelen op zee. Onze koffers zijn er al, kunnen we gelijk ff uitpakken.
De hut is ietsje groter dan we de afgelopen cruisen hebben gehad. Ook de ruimte voor de badkamer is anders ingedeeld, dus moet ik mijn koffer ditmaal uitpakken.
En hier gaat het nu net mis…. De deur van de kluis, valt steeds open, omdat we deze nog niet in gebruik hebben…… Kep een prachtige streep nu op mijn voorhoofd staan, van de hoek van de kluisdeur…. Bijna Harry Potter.
Anyway, een late lunch op dek 15 in de horizon court. En dan gaan we ff het schip verkennen.
Ook ditmaal hebben we weer een nieuwer en groter schip, dan de vorige keren. Das van de buitenkant al goed te zien. Binnenin op het plaza dek, waar de winkels ed zijn, is er meer ruimte. Meer winkelruimte, meer winkels, bars en zitjes. Er staan in ieder geval voldoende matroeska poppen. Ons segment, maar ook het hele dure segment, van 1000-en euro’s….. niet teveel met de rugzak zwaaien hier!
Met een trap kun je weer een verdieping lager midden in het casino uit komen.
Nog ff ons redingsvest halen, voor de verplichte security drill. Zodra het alarm dus klinkt zijn er dus 1200 tot 1500 mensen op weg naar hun musterstation. Of te wel de plek waar we ons moeten melden mocht het alarm op het schip af gaan. Allemaal een keer het reddingsvest aan, en dan mogen we weer terug naar onze hutten.
Dit schip is trouwens de nieuwe love boat gedoopt. Er zijn diverse dingen aan boord welke aan de tv serie van  toen herinneren. De te naam stelling van dit schip is ook door de cast van de serie de love boat gedaan. Wisten we trouwens ook niet, dat voor de serie een schip van deze maatschappij was gebruikt. Daar kwamen we achter toen we de tv in de hut een keer hadden aangezet. Een ding snap ik niet; het oude schip in de tv serie was de Pacific Princess,  en deze heet de regal princess! Zou het dan niet logisch zijn om dit schip weer de Pacific princess te noemen!
Rond 18.00 uur zijn we weg uit kopenhagen. De scheepshoorn klinkt… ff later blijkt dat ie nog meer kan…. In plaats van de zijn hoorn regelmatig te laten horen, begint de scheepshoorn de tune van de love boat te spelen…. Ze hebben wel humor hier.
De avond gebruikt om nog wat te eten, een beetje rond te kijken op het schip, en alvast wat te winkelen. Morgenvroeg wakker worden in Oslo.

Donderdag 6 juli
Tegen 10 uur zijn we vanmorgen in Oslo. Ons bootje zal tot 22.30 uur hier voor anker liggen.
Na het ontbijt, gaan we te voet de stad in. Via het stadhuis, richting het koninklijk paleis. Gelijk ff een shirtje van het Hard Rock cafe meegepikt, lag op de route.
De bult bij het koninklijk paleis op gelopen. Ook hier hebben ze trouwens een ceremoniële wacht. Nu is het bijna 1 rechte weg naar het vigelandsparken. Een park met allerlei naakte menselijke beelden, en best wel veel trouwens. Na de lunch hier, lopen we terug richting het koninklijk paleis waar we per ongeluk het wisselen van de wacht zien. We lopen nog wat verder voor de dom van Oslo en het oerlelijke operahuis van Oslo.
We zijn ondertussen vlakbij ons bootje aangekomen, welke langs het Akerhus ligt afgemeerd. Enige lastige is dat we via de de achterzijde de heuvel van de vesting zijn opgelopen…. Op weg naar de uitgang proberen we of we ons schip op de foto kunnen zetten…. Helaas, gaat niet lukken… bootje is te groot.
Nog wat vals gespeeld bij de trivia die avond, bewust toch iets te veel fouten gemaakt, gelukkig! Prijs vanavond was een fles champagne... die kennen we nog van onze vorige cruise. Die is echt niet te zuipen.
We vertrekken pas tegen half 12 uit Oslo. Jammer dat t bewolkt is, want het is nog licht buiten. Geen midzomernacht zon voor ons, helaas.
Tijdens het vertrek uit het fjord, tussen door beauty and the beast gekeken, deze draait momenteel bij movies under the stars. Of te wel het grootste tv scherm op zee.

Vrijdag 7 juli
Vandaag een dagje vreten en zuipen, en vooral zo min mogelijk doen. Dag op zee. We hadden gehoopt een massage of iets te kunnen doen. Een massage of 2 op de dagen dat we op zee zijn, was best leuk geweest…. Helaas, gisteren ff om info gevraagd…. Sow, dat hebben we geweten, direct de grand tour van de spa gehad. We zijn direct aan alle personeel van de spa voorgesteld. En hebben zover ik kan oordelen alle ruimtes en behandelkamers van de spa dan ook gezien.
Anyway eerste dag op zee, das een beetje rondhangen, regelmatig is snacken, een beetje niets doen en ochja bingo!
Michael wint vooraf een bingo tablet voor 1 ronde. Das zeg maar electro bingo….. of te wel ik hoef niets te doen bingo. Het tablet begint vanzelf te vibreren en geluid te maken.
Helaas geen prijs voor ons.
Beneden in de piazza is een marktje aan de gang. Weer t gebruikelijke; horloges, kettingen, shirts, en overige kleding.
Eigenlijk wilden we nog een film kijken…. Tsja das dan weer een nadeel, regen en het scherm hangt buiten….

Zaterdag 8 juli
Vandaag de zeehaven voor berlijn op het programma; Warnemunde / Rostock. Aangezien we al 2x in Berlijn zijn geweest, blijven we vandaag vlakbij. Met de trein gaan we naar Rostock. Kijkje nemen int centrum. Ziet er allemaal we ontzettend bekend uit. Veel mooie gevels, oude stadspoorten en stadsmuren. Tis dorstig weer in ieder geval. Ons bootje ligt in warnemunde, een dorpje met vakantiehuizen, winkeltjes en restaurantjes. Vandaag kunnen we in ieder geval int zonnetje naar de film kijken. Tis bovendien een van de weinige havens, welke dichtbij bebouwing staat. Een van de weinige plekken waar we publiek hebben bij het uitvaren.
De afvaart laat ook vandaag op zich wachten. Er staat een trein met pech op het spoor, en er moeten nog treinen terug komen van de berlijn excursie. Die treinen hebben nu een flinke omweg, wat vertraging bij vertrek betekent.
Te laat, maar met een zonsondergang vertrekken we uit warnemunde. Uiteraard, klinkt vanavond de tune van de love boat met grote regelmaat uit de scheepstoeter.
Gisteren mee gedaan met een prijsvraag, en vanmorgen werd bekent, dat we gewonnen hebben…. Wat, is nog ff een verrassing.

Zondag 9 juli
Vandaag weer een dagje all you can eat op zee. Dag op zee, is ook bingo! Geen geluk, vandaag. Enig plus puntje, is mijn positief saldo bij het casino.
Vandaag kunnen we ook matrouska poppen schilderen. De vrouwtjes die elke avond poppetjes zitten te schilderen, geven tekst en uitleg, en hulp mochten we het nodig hebben.
Ook ik heb een doe het zelf matrouska poppensetje, en ga een poging wagen om ze een beetje netjes te schilderen.
Aangezien bert ziek is, gaan michael en ik trivia spelen.
Trivia. Michael en ik…. Samen met stel uit new zealand…. Slechts 9 goed, t wordt steeds minder lijkt wel.
Trivia s’avonds in princess live ging beter, maar weer niet gewonnen.
Morgen wakker worden in Tallinn. Zien we gelijk Frank en Mandy.

Maandag 10 juli
Vandaag heb ik weer internet, blijft een leuke move van de telecom bedrijven.
Wederom redelijk vroeg op, om naar de oude stad te gaan.
Zowat tegelijker tijd komen Frank, Mandy, Michael en Kim, Bert Michael en ikke van board. Scheelt ons zoeken.
Met z’n 7- en wandelen we richting de oude stad. Ook hier een mooie oude ommuurde stad. Smalle steegjes, leuk stadje.
Bij terugkomst lag onze prijs van de prijsvraag in onze hut. We hadden een sleutelhanger gewonnen!
Morgenvroeg wakker worden in Sint Petersburg. De wekker is al gezet…. 05.00 uur, beter als heel vroeg…..

Dinsdag 11
Vroeg, heeeeeel vroeg vandaag. Wekker staat op kwart voor 5, maar we zijn voor de wekker al wakker. Douchen en dan vlug ontbijten. Kwart over 6 melden in Princess live, een soort van onboard tv studio. Hier worden nl iedere dag opnames gemaakt voor op het eigen tv kanaal, tv camera’s ed alles is hier aanwezig. Wij zijn hier eigenlijk alleen nog maar geweest voor de trivia quizen.
Anyway we zijn met een behoorlijk aantal uiteindelijk. We zitten in groep/ bus groen 3 vandaag. In totaal zijn we met 4 bussen. Vanaf princess live gaan we in collonne richting uitgang schip, naar de kade en de terminal in. Nu is het spannend… hoe lang voordat iedereen door de douane is.
Het valt mee, en om kwart voor 8 rijd onze bus als laatste weg richting treinstation. Half uurtje is het rijden, en onderweg krijgen we van onze gids yara al een korte tour van st petersburg. Ziet er nu al indrukwekkend uit, maar deze stad moet tot morgen wachten.
Allemaal op tijd bij het treinstation, diverse vage security checks. Wij zijn blijkbaar nogal betrouwbaar, dus ook al gaat een metaaldetector af… gewoon doorlopen.
Onze trein, de sapsan, vertrekt om 09.00 uur, en zal in een goede 4 uur ons naar moskou brengen.
Al vlug na vertrek, begint de voorbereiding al voor het ontbijt. Tafel wordt gedekt, 2 omeletjes, en iets van cheesecake met aardbeien jam. Nog 2 koeken als toetje, koffie / thee. Flink ontbijt.
Ondertussen rijden we eigenlijk door een groot bos heen. Want qua stad of zo zijn we eigenlijk nog niets van betekenis tegen gekomen, wel veel bomen.
Af en toe vallen de ogen dicht, maar rond 1-en zijn we dan toch op het st petersburg station in moskou.
In moskou krijgen we een nieuwe gids erbij, een wat oudere vrouwtje. Eerst een korte rondrit door de stad richting het rode plein. Druk druk druk. We stoppen bij de basiliek, kunnen we gelijk foto’s maken….wow. Wat een mooi ding zeg.  Vanaf nu gaan we te voet verder. Foto’s maken en langzaam maar zeker richting het Kremlin. Dit stuk staat vol met gebouwen en kerken. De kenmerkende muren van kremlin, de torens enz. Tis trouwens warm, zeg maar gerust heet in moskou. Alvast een souvenierstje kunnen kopen. Even een half uurtje vrije tijd hier op het rode plein. Dan gaan we ff met alle bussen koffie drinken in het metropole hotel. We zijn ditmaal als eerste, dus hebben eerste keus. Gelukkig ook flesjes water, en ze hebben wat te knagen. Als eerste daar, dus ook als eerste weer weg. De bus zou ondertussen ook hier naar toe zijn gereden, echter alle bussen zijn er, behalve die van ons…. Hebben wij weer.
Onze gids stelt voor na wat heen en weer gebel met de chauffeur, om te voet naar het kremlin te lopen, das trouwens ook veel korter. Wij vinden het prima, dus we gaan met zijn allen op pad. Langs oa het museum af, en nog andere bouwwerken, gaan we omhoog richting een van de torens van het kremlin. Nu zijn we pas echt int kremlin. We zien oa het gebouw waar putin werkt, en nog veel meer gebouwen, want het is ook echt een verzameling van allerlei verschillende type gebouwen, en bouw stijlen. Uiteindelijk gaan we naar cathedrale square, daar staan een stuk of 4 cathedralen bij elkaar. Wit met gouden ijsco’s.
Als laatste gaan we bij de armoury binnen. Wij dachten trouwens dat we alleen buiten rond bleven lopen, want dat deden we al geruime tijd.
Binnen is een tentoonstelling van kleding van de tsaren, de originele. Blijkbaar goede kwaliteit, want het is goed bewaard gebleven. Er is een verzameling koetsen daar, en diverse andere verzamelingen van aardewerk, wapens, zilverwerk etc.
Na deze tentoonstellingen gaan we het kremlin weer uit, richting de bus. We moeten nl bijtijds op het station zijn ivm evt files. Geen file, maar ruim op tijd op het station. Uur wachten voordat we weer de trein in kunnen.
Wederom eten in de trein, al is het niet veel bijzonders. Weer een zit van een uurtje of 4, totaan st petersburg. Half 12 stappen we weer uit de trein, korte wandeling naar de bus, en dan nog een half uur rijden. Ff een korte file voor de douane, en dan mogen we het schip weer op. Ondertussen is het ruim half 1 geweest. Ff wat te drinken, en dan naar de hut om wat te slapen, want het is straks wederom vroeg dag.
Ietsje later als gisteren, maar wederom veeeeel te vroeg moeten we ons bed weer uit. Ditmaal voor een excursie naar de hermitage en wat vrije tijd in st petersburg.

Woensdag 12 juli
Kwart over 7 staan we alweer paraat, kan met niet herinneren dak geslapen heb vannacht….. anyway de hermitage. Douane stelt niet veel voor vandaag, tenminste geen stempeltjes gekregen. Met een behoorlijk aantal groepen gaan we de hermitage in.
Het lijkt rustig…. Maar aan de andere kant, als je voor ieder kunstwerk wat hier hangt/ staat een minuut zou blijven, je blijkbaar 8 jaar bezig bent om alles te kunnen zien… das om ff een indruk te geven hoeveel er hangt en hoe groot het is.
Wederom met gids lopen we van ruimte naar ruimte. Schilderijen, beelden, van alles komen we tegen. Rond 10 uur gaat de hermitage open voor het normale publiek, wat blijkbaar hebben de cruiseschepen een uurtje eerder toegang. We zien de rijen buiten staan….
Na de hermitage rijden we een stukje de nevski prospekt op, waarna we worden afgezet, bij uiteraard een souveniers winkel. Ruim 3 uur mogen we de stad door.
Direct richting de cathedraal van de verlosser op het bloed. Lange naam, mooi cathedraaltje. Hier is destijds nog een tsaar vermoord, vandaar de naam.
Via een duitse kerk richting het plein voor de hermitage. Daar staan nu de rijen tot halverwege het plein…. Via het stroganof paleis en nog wat andere paleizen en kerken, maar ook vooral souveniers winkels terug gelopen naar ons pick up point.
Nog een half uur rijden naar ons bootje, hier nog wat laatste souveniers, douane en wachten op de afvaart.
Deze is wederom te laat vandaag. En wederom door excursies welke niet op tijd terug zijn.
Dit waren 2 zeer slopende, maar wel ontzettend mooie dagen.

Donderdag 13 juli
Helsinki vandaag. Ditmaal via de hop on hop off bus de stad in. Allereerst naar de kerk, welke in een rots is gebouwd. Leuke stop, vinden velen. Hierna naar het pijpmonument, ook hier busladingen vol mensen. Via het hrc, voor de gebruikelijke shirtjes naar het stadhuis. Bij een kerk de bus terug naar de terminal genomen. Net voor de regen zijn we weer binnen.
Ook vandaag slecht weer bij de afvaart, en ja alweer was niet iedereen op tijd weer terug op het schip.

Vrijdag 14 juli
Pippi land vandaag!
Stockholm, korte dag hier, vroeg op…. Alweer.
Te voet naar de stad, 25 minuten doorlopen.
We gaan naar de oude stad, gamle nog iets.
Veel oude gebouwen, kerkjes, en smalle straatjes.
Moeten terug zijn voor 13.30 uur, das all aboard, maar waarschijnlijk halen we dit ook vandaag niet.
Naar koninklijk paleis, vandaag niet open. Kroonprinses victoria wordt 40 vandaag. Hierna ff richting hardrock cafe gelopen, laatste shirtjes van deze vakantie.
Besloten niet naar het abba museum te gaan. Daar moeten we dan maar een keer voor terug. Tijd is gewoon te kort om dit ook nog te doen.
We pakken de metro terug naar gamle stan, en gaan de oude stad weer in. Nog wat souveniertjes gekocht, en dan moeten we langzaam maar zeker terug naar ons bootje. Jammer dat ze eigenlijk niets voor grote kinderen hebben van pippi!
Er liggen behoorlijke grote rotsen in en om stockholm, en om een of andere manier komen we op de rotsen uit boven de weg die naar ons bootje loopt. Mooi uitzicht dat wel, maar t duurt ff voordat we een trap naar beneden gevonden hebben.
Hier krijgen we gezelschap van een mexicaanse, die is ook op weg naar de regal princess, en kreeg die maar niet gevonden langs de kade, de andere schepen, en alle werkzaamheden, want ook hier ligt behoorlijk wat open, qua wegen en zitten een x-aantal gebouwen in gepakt. Niet zo erg als in helsinki. Daar was het, ene na het andere gebouw, wat gerenoveerd werd. Ook de wegen en trottoirs, worden flink onder handen genomen daar.
Anyway stockholm. De laatste zweedse kronen opmaken, en dan in de rij voor toegang van het schip.
Wij zijn in ieder geval op tijd voor de afvaart, ben benieuwd of het schip ook op tijd kan vertrekken….
Nope, alweer niet. Wederom een paar  excursiebussen die te laat zijn.
Volgens mij zijn we deze cruise niet 1x op tijd vertrokken.
Nu nog een km of 55 langs eilandjes af, voordat we de zee op kunnen.
Morgen nog een dag op zee, komen we overmorgen aan in kopenhagen.
Vandaag geen band bij de sail away. Ook geen zumba. Nee vandaag hebben we de abba sailaway party met dj shea!
Ochja, de volgende 2 cruises zijn al geboekt!
Als michael 50 wordt aan we 10 dagen in de middelandse zee cruisen. Beginnen in rome, eindigen in barcelona.
En als bert 50 wordt, cruisen vanaf fort lauderdale via oa de grandcayman, colombia naar het panama kanaal. Via costa rica, jamaica weer terug naar fort lauderdale, zoiets.