Cruise 2018 Rome - Napels - Sicilië - Dubrovnik - Kotor - Corfu - Corsica - Toulon - Barcelona

15 mei 2018

Dit jaar is het Michaels beurt om een vakantie uit te zoeken. Willekeurige locatie, omdat we binnen nu en een jaar alle drie 50 jaar worden.

Geboekt al tijdens de vorige cruise, ergens op de Baltische zee.  Begin is in Rome, via Napels, Sicilië, Dubrovnik, Kotor, Corfu, Corsica en Toulon naar Barcelona. Flinke omweg...

Excursies zijn al doorgesproken. Vliegreizen heen en terug geboekt. En niet onbelangrijk overnachtingen voor en na de cruise.

Ik ga in ieder geval een dag of 2 eerder naar Rome. Voordeel is dat we al eens in Rome zijn geweest. Vaticaanstad staat weer op het programma, net als het colloseum en de trevifontein. Nieuw zijn de catacomben, en een dagje fietsen op de appia antica. Op woensdag houd de paus altijd audiënties, en laat ik er nu net ook op een woensdag zijn.... aanvraag is al onderweg met de post!

Dinsdag 18 september

Vandaag vertrek vanaf Eindhoven naar Rome. Tis rustig op weg naar het vliegveld. Dat valt weer niet te zeggen voor het verkeer op het vliegveld, flinke file voor de security. Gebeurt niet vaak, maar heb ditmaal ruim een uur nodig om in de wachtruimte te komen

.D4837D16-9F72-4FD6-8EEA-ED76A2FC4890

De vlucht duurt vandaag 10 minuten korter als normaal, alleen wel jammer, dat we 15 minuten te laat weg waren. Blijkbaar is het spitsuur op Ciampino (rome), hier begint t volgende wachten. Vliegtuigen welke na ons geland zijn, hebben eerder de bagage. Eenmaal buiten, op zoek naar de shuttlebus naar Ciampino trein station. Halte vlug gevonden, de bus..... Na een half uur wachten, richting de taxistandplaats gelopen en alsnog een taxi gepakt. Denk dat de shuttle naar het treinstation vandaag niet reed! Onderweg gelijk contact gezocht met de eigenaar van het hotel, voor de komende nachten. Omschrijving hoe bij het hotel te komen zijn een beetje vaag. Bij het betreffende pand wordt alles duidelijk. Vrijwel ieder gebouw hier in dt stukje is een verzameling van hotels en privé appartementen. Of te wel op iedere verdieping kunnen zich 1 a 2 hotels (verzamelingen van kamers) bevinden. Ook hier dus. Mezelf in het liftje gepropt naar de 1e verdieping en dan kan ik kiezen: links af of rechts af. Beiden leidden naar een receptie van een hotel.

Samen met de eigenaar van de linker receptie ga ik naar mijn eigenlijke hotel voor de komende dagen. Dus terug in het liftje, naar buiten en de hoek om, een ander liftje in, en ditmaal rechtsaf naar een voordeur van een ander hotelletje. Dit hotel is maar liefst, 4 kamers groot.

Koffer in de kamer, en vlug richting de metro, richting het Vaticaan; kijken of ik mijn kaartje voor morgenvroeg nog op kan halen. Het kantoor sluit om 19.00 uur. Volgens google maps, moet ik het net kunnen halen....
Google had gelijk, kwas zelfs ietsje eerder, in het Vaticaan. En op vertoon van mijn uitnodiging, toveren ze in het bewuste kantoortje in een paar tellen mijn officiële uitnodiging van morgen uit het bakje met enveloppen. Scheelt morgen weer in tijd. Nu op mijn gemak langs Castle San Angelo, richting de Trevi Fontein, heb ik die gelijk int donker ook weer eens gezien.

CAE8487D-6980-41C3-AB4A-48AA4AC74A87

Woensdag 19 september
Kweet niet of het aan het geluid van de ventilator heeft gelegen, maar ik heb de wekker niet gehoord vanmorgen... Gelukkig maar een uurtje te laat wakker. Vlug de douche in, en met de metro richting het Vaticaan. Deze morgen is het een beetje drukker dan gisteren. Eerst moeten we door de security check, voordat we het st Pieterplein op mogen. Daarna zoek ik ergens een lege stoel, vooraan op het plein.

Vanaf 9 uur, wordt er in verschillende talen, en door verschillende priesters, de mensen welkom geheten uit de diverse landen. De grote groepen, worden met naam genoemd, en menig keer gaat er een luid gejuich op.

Rond half 10 is er commotie op het plein. Wat blijkt; Paus Francisco wordt rond gereden in zijn pausmobiel.  Het lijkt wel of er een popster wordt onthaald. Mooi om te zien, hoe dat de menigte hier in mee gaat. Iedereen gaat boven op de stoelen staan om ook maar een glimp van de paus te kunnen zien.

Uiteindelijk stopt de paus mobiel vlakbij het altaar, waarna de paus en zijn beveiliging omhoog lopen om te gaan zitten. Want ja eigenlijk heeft ie het best makkelijk. De diverse priesters uit de diverse landen preken een stuk in de diverse talen. Tussendoor geeft de paus steeds in het italiaans de zegen uit over alles en iedereen op het plein. Tegen 11-en zijn zowel in het italiaans, portugees, pools, engels, duits, spaans  en een taal welke ik niet kon thuis brengen, de zegeningen en een soort van preek geweest. Nu gaat de paus, langs de mensen in de vakken langs het podium, om deze te zegenen. Dit duurt uiteraard wel ff, maar zo rond 12-en is hij in zijn pausmobiel op weg naar huis zeg maar.

400B0139-6E87-43DB-A5B0-061ACB867D82 E66960D4-BA66-4DAE-A776-0174A23DABA3

De st Pieter is nog niet open, maar kan dit wel elk moment gaan. Voordeel voor ons is, dat we de security check al hebben gehad. Dus zodra de eersten door mogen, kan ik ook gelijk door.

Binnen no-time ben ik nu in de st Pieter. Blijft een leuk optrekje. Zowel bovengronds als ook onder de grond.

E2814497-02CE-4854-BA1E-94378B00FFEB   E0A4693C-5CA2-4969-AF44-CBB4C020AA6F

Ik heb kaartjes voor het Vaticaan museum, voor half 2, dus ik begeef me richting de ingang hiervan. Scheelt een meter of 40, vol met mensen, waar ik aan voorbij mag lopen. Das toch mooi.

Ook hier metaaldetectoren voortaan. Print van de bevestiging, op de 2e verdieping omwisselen voor een echt kaartje.

Op mijn gemak door het museum gelopen. Blijft een mooi museum. Veel variatie. En ja de ruimte met de tapijten, ruikt nog steeds erg muf. De bordjes gevolgd met de stanze van Rafael. Of te wel 4 kamers, waar Rafael aan het werk is geweest.

6709E781-E735-4033-997A-642D78744D33   05448EAC-8DCB-42C4-960B-E1FA946FE4D5

B8471EE3-28E1-46E3-9814-F78F2FF0E294    A023FC08-3919-4DA6-BC09-31FA49617C09

Uit eindelijke doel is de sixtijnse kapel. Blijft een mooi dingetje.

Langzaam maar zeker, ga ik richting uitgang.

Met de metro richting Barberini. Hier staat de santa maria della concepcione. Hier hebben ze van onder de kerk, van alle overleden capucijners, zeg maar kunst gemaakt. Of te wel een 5-tal ruimte gedecoreerd met botten en schedels. Beetje luguber, maar toch heeft t wel iets.

A87AD5F7-7B36-414B-B506-CF7B028FD80D   8D904D69-BBF7-48FB-825C-5410ACDA938E

Morgen fietsen door rome…..

Donderdag 20 september

Shit het regent, uit gerekend vandaag, wanneer ik amper kan schuilen. Dan maar een regenjas aan en onderweg koop ik nog een poncho, zodat ook mijn rugzak niet zeiknat gaat worden. Temperatuur is prima, dus best warm zo.

Bijtijds richting de fietsverhuur. Ff de papierwinkel in orde maken, en dan wordt mijn fiets de winkel ingereden. Ik kijk de bewuste man aan, en ik schud nee…. Hij draait dan ook gelijk om en komt terug met een andere fiets. Een kleiner model, eentje waar ik wel fatsoenlijk bij de trappers kan. Trouwens deze is veel mooier; eentje in de kleuren van de Italiaanse vlag.

1B284851-A4BB-448A-B765-D7D813AAFEE9

Mijn houder voor de telefoon op de fiets, google maps aan, en dan trappen maar.

Richting via appia antica. Eerst een stukje te voet, anders moet ik een fikse omweg nemen, tis nl eenrichtingsverkeer.

Op de vraag bij de verhuur, of ik met het fietsen ergens rekening moest houden, was het antwoord; je mag in Italie over rijden met de fiets…. Das mooi, maar ik zit toch niet te wachten om te gaan fietsen op de snelweg hier.

Een km of 3, voordat ik de stad uit ben. Valt eigenlijk best mee. Okey een beetje druk, maar het valt mee met het verkeer. Volgens mij proberen ze me op weg naar het werk (4 km) vaker van mijn fiets af te rijden.

Quo Vadis is mijn eerste stop. Kerk aan het begin van de via appia, met hierin de voetafdrukken van Jezus.

5FEB01EB-33DD-4D45-BE97-6089FC3E84F0        459B1DE4-58A6-4D8E-B40D-957CD24F6464

Na deze stop naar mijn eerste catacombe; Domitilli.

Ik ga met een Duitse tour mee naar beneden. Allereerst krijgen we in een ondergrondse kerk uitleg over wat er te zien valt, en wat we kunnen verwachten. Ongeveer 12 km of ondergrondse gangen, verdeeld over 3 verdiepingen, met daarin een soort van kleine nissen, vaak niet groter dan een halve meter. De volwassene niet veel groter dan anderhalve meter. De nissen waren toegedekt met een langwerpig stuk steen. Terracotta, voor de armen. Marmer voor de rijken. Voorzien van zgn stempels en een enkel zeer kleurrijke graftombe. Merendeel is kinderen die hier liggen. In totaal liggen er in de verschillende catacomben rond Rome ongeveer 500.000 volwassenen en kinderen begraven hier. Er zijn ook zgn familie graven. Een een boog uitgegraven, en nissen voor verschillende familie leden, op belangrijkheid dus op hoogte gerangschikt.

Aangezien er gedacht werd, dat er zich wellicht kostbare voorwerpen bij de overledenen bevonden, zijn veel graven opengebroken, en leeg geveegd. Bovendien verpulveren de beenderen, na zo een lange tijd in deze omstandigheden.

64AE323C-10C8-4337-9ABB-3227D72C4E2C     770A3A31-882D-4D64-B6A4-676057EFCEEC

Na deze catacombe, steek ik de weg over naar een andere catacombe. Die van San Callixto. Ik kan nog net mee met een tour daar, in het Engels deze keer.

Ook deze catacombe is de grootste rond Rome. Hier liggen de graven verdeeld over 4 verdiepingen. En net als bij de vorige, is ongeveer 90 Procent kapot gemaakt, om te kijken of er nog iets waardevols in zit. Deze catacombe is ietsje anders ingedeeld, maar lijkt uiteindelijk op de vorige. Gangen vol met nissen. Regelmatig een soort van kamertje, al dan niet voorzien van een altaartje.

Na de catacomben is het tijd de Via Appie Antica af te gaan fietsen. Zoals de naam van de weg al aangeeft. Tis een oude weg. Zeer slecht om over te rijden. Met een fiets ook heel lastig, maar gelukkig lopen er zandpaadjes aan de zijkant. Diverse kleine en grote monumenten aan deze weg. Verder dan alleen wandelaars kom ik hier trouwens ook niet tegen.

28BC1B51-167D-44CF-94E4-B380F91DF88C     044C5BD7-FF1B-4D95-9685-6F1C101B36A8

Bij de hoofdweg is het tijd om richting het aquaducten Park te gaan. Een groot park met daarin de overblijfselen van de vele aquaducten welke Rome van water voorzagen lange tijd geleden. Ook hier een zandpad langs de diverse stukken af.

786F8702-1F87-40A8-8A49-B23600F83E4A    5514EF65-9741-438E-B5DD-5FF119D876FB

Hierna is het tijd om me zo langzaam maar zeker terug naar Rome te begeven. Ik zit nu zo’n 7 km van de fietsverhuur af. Uiteindelijk fiets ik een km of 30 deze dag. Viel eigenlijk best mee, zo op de fiets. Ja er is veel verkeer, maar geen problemen ondervonden. Enige lastige is links afslaan. Maar das eigenlijk ook weer simpel; gewoon afstappen en te voet oversteken! Om een uur of 4 ben ik weer terug bij de fietsverhuur. Ik geef aan hun mijn regenponcho, welke al uren op de pakkendrager zit; heb ik toch niet meer nodig…..

Nou, terwijl ik ff wat te eten pak op een toevallig overdekt terras…. Hey het regent weer! Uiteindelijk volgt er een fikse onweersbui.

Om een uur of half 9, arriveren de andere 5 bij Termini met de taxi. Michael, bert, mateuz, nog een andere Michael en Sandra.

Koffers in de kamers en dan een plekje zoeken om te eten…pizza. Das hier toch wel de meest makkelijk keuze.

Vrijdag 21 september

Na ons ontbijt aan de overzijde van de straat, pakken we de hop on, hop off bus door Rome.

Eerste stop voor ons Vaticaanstad. Wederom loop ik richting het Vaticaan. Omdat Mateuz, nog nooit in Rome is geweest, gaan we de sint Pieter in. Zonder skip the line tickets, en de met de waarschuwing; 2 uur wachten in de rij…

Iets meer als een half uur doen we er over, dus dat valt wel mee.

Wederom een rondje door de basiliek gemaakt, Blijft een mooi kerkje. Ook ditmaal gaan we de catacomben in. En ook nu krijg ik het graf van paus johannes paulus de 2e niet gevonden. Ditmaal navraag gedaan; hij ligt boven, aan de linkerzijde. Wij weer terug omhoog en op zoek. Ook aan de linker zijde moeten we nog een paar keer vragen, maar dan ineens zien we hem. Waarschijnlijk vanwege zijn populariteit, is hij verplaatst. Het zal best druk zijn geweest steeds bij zijn graf. Nu zijn er banken ed omheen geplaatst zodat mensen op hun gemak kunnen bidden mochten ze dat willen.

Na het vaticaan, gaan we terug naar de bus, en onze volgende stop is het colloseum. Jammer maar er is een nieuwe lijn voor de metro in aanbouw, en deze kruist bij het colloseum lijn b. Dus veel graaf werkzaamheden. Vele Overblijfselen op de palentijn heuvel en Forum Romanum, zijn uit voorzorg gestut.

9EEE2D45-A8C8-43EF-81C7-918C99F5E93D   FCB5F154-2E20-49EF-A691-C1A00B3BF834

Na een rondje colloseum, gaan we richting piazza venezia. Naar dat mooie witte gebouw. Blijft altijd een mooi gezicht.

37C124F3-9A7B-4317-A405-94372B583139   D9B2EC71-0C41-466C-A93D-5EF54B384A48

De hekken zijn open, dus we gaan de trappen op omhoog, naar het graf van de onbekende soldaat. We kunnen nog verder, wat we ook doen. Als we bij een lift uitkomen, gaan we met zijn 3-en naar het dak van het gebouw. Hier hebben we inderdaad een prachtig uitzicht over het forum Romanum, de Palentijn heuvel en het colloseum. Ondertussen begint t te onweren, en dan is een dak niet echt de meest verstandige plek om te blijven staan. Toch maar met de lift naar beneden.

BA2A9D67-5D08-4245-A2A9-840FBC22AD4A    A041E7EC-64F7-49B2-80D1-BA8BF4910C35

Nu was het boven droog, maar waar de anderen staan te wachten op ons, daar regent het behoorlijk. We hebben vanaf het dak gezien, dat het pantheon vlakbij is, dus daar gaan we naar opzoek. Gelijk ook maar naar piazza navone, das toch in de buurt. Bovendien kunnen daar in de buurt weer op de bus, ff een rondje door Rome, in het donker maken.

Dat rondje wordt uiteindelijk een halte of 3, want om een of andere redenen, komt er maar geen bus. En als we eindelijk in kunnen stappen, blijkt het de laatste bus te zijn, welke niet verder als termini rijdt…

Zaterdag 22 september

Vandaag gaat onze cruise beginnen. Eerst nog ff ontbijten bij de overburen, en dan de koffers dicht en richting Termini. Kaartje voor de trein gekocht en dan op weg naar perron 27…..

Tis maar goed dat we bijtijds aan zijn gelopen naar het perron. Dacht ff dat we te voet naar civitaveccia  gingen.

Anyway na een dik uur zitten, zijn we op plaats van bestemming.

Tis maar een stukje naar de cruiseterminal… Maar niet heus. Na onze lunch vervolgen we onze voetreis naar de terminal. Ons schip de crown princess, hebben we al ff inzicht. Uiteraard is het ook op de pier nog een fiks end wandelen naar onze check-in.

Koffers afgegeven, en dan kunnen we verder gaan inchecken. We zitten wederom op Caribe, dek 10, hut C425. Midschip, vlakbij de lift.

We wilden eigenlijk nog terug de stad in, maar aangezien het een verschrikkelijk end terug is, en het buiten weer flink zweten is, gaan we op verkenning uit op dit schip. Alle schepen lijken op elkaar, maar toch zitten er kleine verschillen in. Bovendien, is het voor Mateusz, zijn eerste keer op een cruiseschip, en voor  Michael en Sandra is het de eerste keer princess cruises.

Onze stappen voor vandaag hebben we wel gehaald. Twas alleen al 6,4 km met koffer.

01E4A234-9BA3-43C1-9BEF-3B76AC564037    7B5A8ADD-88BA-4B07-B125-E81FC1D91145

Zondag 23 september

Eigenlijk wilden we met een excursie van princess mee, maar doordat hun beleid is aangepast, en we deze pas aan boord gingen boeken, moesten we zelf iets verzinnen, om in herculaneum uit te komen.

We zijn nl al eens in deze regio op vakantie geweest en het enige wat we destijds niet gezien hebben is dus herculaneum

Pompeii werd verwoest door meters as regen. Herculaneum werd verwoest, door de pyroclastische golf vanaf mt Vesuvius. Hierdoor is dit stadje veel beter bewaard gebleven dan Pompeii. Het enige verschil is, dat hier amper mensen zijn overleden. Althans dat dachten ze. Vonden ze in Pompeii, holle ruimtes in de as. Hier vonden ze aanvankelijk niets. Pas in een later stadium vonden ze hopen met overblijfselen van mensen, in boothuizen, aan wat eerst de kustlijn moet zijn geweest. De rest van het stadje is dus kunnen ontkomen. Uiteindelijk is het stadje onder een laag van een meter of 10 /14 komen liggen. Nog steeds zijn er opgravingen bezig. Enige lastige hier, is dat er een nieuwe stad;  Ercolano boven op staat. Onderweg zien we Vesuvius vanuit de trein.

Anyway met de trein is het anderhalf uur naar Ercolano, nog een stukje wandelen door de brandende zon, en we kijken in wat eens het stadje herculaneum was.

Het stadje ligt een 10-tal meters lager dan het huidige Ercolano. De achtergrond is dus niet zo mooi dus als pompeii. De opgravingen zijn er niet minder om.

68C18978-A2D4-45A0-A9B3-AA5039410DE9   9FA1357A-19F7-4DB5-888A-525E3F3E3179

2740B141-E6F7-4254-9165-918CD008B34E    6ED13747-F725-48C6-836F-26D83D220A87

We wandelen ruim 2 uur door alle gebouwen en straatjes heen. En dan wordt t toch tijd dat we terug richting trein station gaan, om onze boot niet te missen.

We zien mensen vanuit een tunnel komen lopen, dus we hopen, dat die ons naar een andere uitgang leidt…. Helaas niet, maar het brengt ons wel naar wat eens de boothuizen waren. Oftewel, hier liggen de skeletten van de voormalige bewoners van Herculaneum, schuilend voor het geweld dat van Vesuvius naar beneden kwam.

39E9FAF0-D795-4ADF-9C59-5BEBB3D854B7    4EF6F1D6-9F8B-495F-BDFE-EBF7C75A144E

Okey, bij toeval gezien, maar wel een mooie afsluiting van ons bezoekje hier.

Terug met de trein naar Salerno en dan met de bus terug naar het schip. We mogen hier nl niet zelf terug naar ons schip lopen. Tis trouwens ook de meest lelijke haven, denk ik, waar we ooit met princess zijn aangelegd.

Maandag 24 september

Voor vandaag staat Sicilie op ons programma. Oftewel een bezoekje aan Mt etna.

We gaan ditmaal wel met een bustour mee. Sergio is onze gids en zal ons naar de vulkaan brengen.

Goh, wat was het vermoeiend om naar hem te luisteren. Hij was volgens mij steeds met een verhaal of 3 tegelijkertijd bezig. Maakte het eerste verhaal niet af, of hij was al met het volgende verhaal bezig. Heb uiteindelijk mijn ogen maar dichtgedaan.

Na een uurtje of 2, staan we dan eindelijk boven op mt Etna. Sergio brengt ons naar een van de kraters; de Silvestre. Hier mogen we ff los. Sow wat is het hier een circus zeg. Kei druk met auto’s , bussen, en mensen. Er loopt zelfs een kabelbaan omhoog.

5B6803ED-8544-4670-A168-BAB547A6333C   872AB0A0-87B0-48D5-9BCB-9017CD9CFCCF

Anyway we maken ons rondje om de krater en gaan terug naar de bus. Een stukje verder is voor ons een korte snack pauze ingelast. Drinken en een Canalonie, ff naar de wc en dan buiten nog wat rond kijken. We hadden onderweg al een toilet pauze gehad, maar als je daar stopt met 5 bussen tegelijker tijd…..

8AA6EF65-42F9-4AB2-9D71-5DFBCDF84597

Na mt Etna, gaan we naar Taormina. Das op de weg terug. Het ligt dan wel aan de kust, maar de zee is ver weg hier. Het plaatsje ligt hoog boven op een rots gebouwd. Dit geeft wel weer karakter aan het plaatsje, met zijn smalle steegjes met trappen omhoog.

15FE2C33-CE91-4DE0-94F6-1213507DB0B7    7D35143B-DD5B-4321-A54B-8B097BC974E6

2E018600-6C30-4BC9-9FDD-BC6867ECCBD0

We blijven hier een uurtje, voordat we terug richting de boot gaan.

Zouden we om 16.00 uur terug zijn… Nou ergens zijn we een uur kwijt geraakt, want pas na 5-en zijn we weer bij de boot.

Dinsdag 25 september

Vandaag onze eerste dag op zee.

Gisteravond net voor vertrek uit Messina, krijgen we een waarschuwing van de de Kapitein. Het weer richting Dubrovnik is slecht. Golven van 3 tot 4 meter hoog. Zodra we bij de hak van de laars van Italië zijn begint het al flink te schommelen. Belooft een gezellige nacht te worden. Ik ga om 6 uur mijn bed uit, kan toch niet meer slapen, gelijk maar ff de was doen. Veel wakker geweest vannacht!

Ben echter niet de enige die dat denkt. Twas ff zoeken naar een Laundromat, met een vrije wasmachine. Anyway ik heb mijn was kunnen doen, zij het op een andere verdieping.

Hierna duik is terug mijn Bed in, twas toch wel erg vroeg.

Pas tegen 10-en komen we uit bed. Buitendeks zijn afgesloten, vanwege het weer

Water klotst bijna uit zwembad, tis maar goed, dat er een grote rand omheen zit.

5BA79E4E-D822-46B9-866B-7D2FBAF00851

We gaan maar een Speurtocht voor stempels doen. Ff vlug over het schip heen.

Mateusz doet wel niet mee, maar we hebben toch voor hem een kaartje ingevuld… Wat denk je; hij heeft prijs. Hij heeft een tegoed bon van de bloemist hier aan boord.

Als we even later Bingo gaan spelen, heeft ie weer prijs; ditmaal wint ie 260 dollar.

Na de middag worden de golven wat minder, dat merken we gelijk. Echter na 5 uur, begint het weer harder te golven.

Ondertussen slecht nieuws. Slecht weer houd aan. Aanleggen in Dubrovnik gaat problemen geven. Waarschijnlijk moeten we voor anker ipv dat we aan kunnen leggen. Kan gezellig worden denk ik, in een tender naar de kust!

Hierna nog meer slecht nieuws; waarschijnlijk kunnen we de baai van Kotor niet in. Das nl een hele smalle passage. Vanwege de wind en golven gaan we ook hier uitwijken. Hopelijk hebben we bussen naar Kotor. We moeten noodgedwongen naar een haven 35 km verderop.

Hopelijk kunnen ze bussen geregeld krijgen, zodat we alsnog naar Kotor kunnen.

Captain cirkel was vandaag. Geen prijs ditmaal, maar ja, je kunt ook niet iedere keer een elite member worden.

Alvast wat shirtjes gekocht van deze cruise. Volgens mij heb ik de enige shirt die er zijn van Salerno, tis nl niet echt een toeristen plaats.

Ondertussen nog wat info gevraagd over een cruise richting Azië.  Er zitten een paar leuke bestemmingen tussen…..

De champagne fontein wordt ondanks het weer toch opgebouwd. Het is rond 5-en ook ineens een stuk rustiger, qua golven.

Nog een quiz gespeeld in de explorers lounge; majority rules, of te wel, de meerderheid bepaald. En dat is dan gelijk het winnende antwoord. Is wel een grappige quiz.

Ik ben moe, en ik ga rond een uur of 11 richting hut. Net als ik denk, het viel mee, met de golven, begint het geschommel weer. Zal wederom een onrustige nacht worden.

Woensdag 26 september

Ik voel nog wat beweging als ik rond 8 uur wakker wordt. Ff kijken op de tv, via de bridgecam (camera op de brug van het schip), zie ik dat we toch aangemeerd zijn. Het viel dus toch wel mee, met de wind hier.

Na het ontbijt, pakken we een taxi naar de oude stad van Dubrovnik. De oude stad in, en maar gelijk de stadsmuur op. Makkelijkste manier om ea te zien. Na ons rondje stadsmuur, is het tijd om met de kabelbaan naar het zendstation boven op de berg te gaan. Mooi uitzicht vanaf daar over Dubrovnik.

694C2334-B5DA-4D86-8627-19B3093F2B32     E11C6409-71C7-48C5-BC3D-57DFFC3E5BBE

DD91803D-3FC7-4FD4-A0C5-0CC9FD2CF432    59E4ADE5-4D73-4A54-9E79-6C0C4AC58F68

Als we net staan te wachten, worden we aangesproken, door een taxichauffeur. Voor 80 euro, brengt hij ons naar boven. Bovendien maakt ie ook nog een stop op een ander uitzicht punt.

Ook omdat het een stuk goedkoper is, dan een ticket met de kabelbaan, en het extra uitzichtpunt, gaan we met de taxi naar boven.

Hij heeft gelijk, de taxichauffeur, maar het uitzicht vanaf het eerste punt is ook schitterend. Bij de uitgang van de kabelbaan, lopen we nog een stukje voorbij het oude zendstation. Dit staat er nog als een soort van statement, met de gaten in de muren van de Joegoslavië oorlog.

76B2E1FA-4EC2-47D8-8FC7-B8D61EA22270    6798E13A-6BC4-4B89-8AE9-AA79119644BB

B5B441FB-E441-48FD-8755-F76637D639F1

We worden weer netjes bij de kabelbaan afgezet door de taxichauffeur. Hierna gaan we terug de oude stad in. Gaan ff richting het water, dus onder de stadsmuur door.

De heren vinden het toch te koud om te gaan zwemmen.

We wandelen de oude stad uit, en vinden weer ergens een paadje naar beneden. Ook dit komt bij het water uit. Er staat een terrasje, of eigenlijk meerdere terrassen, toch maar ff wat drinken voordat we terug naar ons bootje gaan.

Omdat we pas na 10-en vertrekken vanavond, en omdat het slechts 2,9 km is, gaan we te voet terug naar het schip. Lekker eindje gewandeld. Trouwens gemiddeld lopen we tussen de 15 en 20 km per dag, en wat traplopen betreft… bijna iedere dag een stuk of 40.

6F755BA7-14F7-4C51-BDBD-1B6199E6F7D7

Donderdag 27 september

Montenegro vandaag.

Aan ons nieuws blad van gisteren te zien, gaan we dus niet naar Kotor vandaag. We hadden nog ff gekeken bij de excursies, maar die waren vrijwel allemaal vol. We liggen voor anker bij selinka. Met de tenders gaan we naar het haventje. Vanaf daar zijn er bussen beschikbaar, die ons naar het volgend dorp brengen. Ziet er best leuk uit op de plattegrond, die we krijgen van de lokale bevolking die hier in de haven vol op aanwezig is.

25 minuten later zijn we in Herceg Novi. De lokale politie helpt met het oversteken van de straat. Tis druk in het dorpje vandaag. Dat krijg je als je noodgedwongen uit moet wijken naar een andere plek. Er zijn een stuk of 3 kasteeltjes of overblijfselen er van. Op onze weg door het dorpje heen, zien we ook diverse kerkjes. Uiteindelijk komen we via diverse trappen uit bij het fort aan het water. Nog ff langs de promenade welke naast het water loopt. Volgens de heren licht er ergens nog een botanische tuin, dus daar gaan we naar op zoek. Allereerst moeten we nog wat trappen omhoog, om op de volgende straat uit te komen. En met wat trappen, bedoel ik veel.

902D8766-B5D4-4543-8A28-18E4A67EBE58   D1E9BB0F-F010-43EC-B04A-D2F8D6555292

A5CCD3B4-84F8-4BD1-8E0E-AD46CF5C01A2

De botanische tuin, blijkt niets meer dan een park te zijn, dus die slaan we over.

We gaan nog ff het dorpje in, wat drinken, voordat we terug naar het schip gaan.

Maar toch nog eerst door de kloktoren heen, voordat we wat gaan drinken.

We willen richten een oude kasteeltoren, maar we mogen die trap niet nemen. Terug naar het plein, en dan daar maar weer omhoog. Goh, er komt onderhand geen end aan de trappen, naar wat later blijkt een soort van theater te zijn. Ons portie traplopen, hebben we weer gehad vandaag.

D5226961-449B-4247-BECD-7619EAD51A87

Terug bij de boot, gelijk maar ff gaan eten. Kunnen we naderhand op ons gemak de film black Panther kijken....Vanuit de Jacuzzi!

71A91D0E-58E3-453C-AE59-EED2E4D16842

Vrijdag 28 september

Voor vandaag is het Corfu, wat op ons programma staat. Ga direct na het douchen naar het lidodeck, dek 15. Kan ik gelijk op het internet. Het is flink bewolkt, echter de temperatuur is lekker.

Via facebook zie ik wat waarschuwing binnen komen voor het weer bij Griekenland. Toch maar ff checken wat er aan de hand is. Wordt niet gezellig denk ik zo. Er komt noodweer aan, en niet zo’n beetje ook. Fikse wind, orkaankracht verwachten ze. Hebben wij weer….

Okey, de rechterkant van Griekenland, verwachten ze dat die de volle laag gaat krijgen. En dat ergens vanaf vanmiddag….  We hebben de kapitein er niet over gehoord, dus misschien valt t voor ons nog wel mee. Wij zitten momenteel aan de linkerkant van Griekenland.

Vrij laat gaan we van boord af. En helaas voor Mateusz, geen strand voor hem vandaag. Het weer is ondanks de bewolking lekker. We laten ons bij de oude stad af zetten, en gaan te voet verder naar het oude fort. Hier hebben ze een oud fort en een nieuw fort. Oftewel een heel oud fort, en een iets minder oud fort. Wederom het oude fort beklommen. Deze heeft treden, welke je bijna een trap voor nodig hebt. Maar eenmaal boven heb je een mooi uitzicht.

B91FF24D-F589-484D-A770-2B9865D00749    75FAB4E5-135B-4F9A-9F46-2AD0F39A59B8

46359A3A-18CE-4A32-AB28-86E84E45E088

Ondertussen liggen er 4 cruiseschepen aangemeerd. 2 van deze schepen, waren pas laat hier. Wij mochten  het schip niet af, omdat de buurman aan de overzijde van de pier aan het aanleggen was. Ook tijdens onze wandeling naar het einde van het haven gebied, kwam er nog een schip de haven in. Blijkbaar komen die hier, als uitwijk. Dan verwachten ze toch wel heel wat slecht weer.

5C3D5CA6-9687-47E2-ACA1-27845793D024

Als wij rond 4-en terug bij het schip zijn, komt de kapitein met zijn mededelingen. Hij heeft oa goed nieuws voor morgen. Zo rond 10-en komen we vlakbij Stromboli. Dat wordt dus de wekker zetten.

Hierna wordt het nieuws minder, Okey golven van een meter of 3, das minder als van de week. Ook verteld ie dat het schip heel veel kan hebben. Fijn voor ons!

De afvaart is  rustig, mooi uitzicht, wel veel wind.

Tijdens het eten begint langzaam maar zeker het geschommel. Golven hebben we amper, wel heel veel wind….

We doen nog mee met een quiz, en kijken naar de playback wedstrijd van het personeel. Vanavond blijven we in de explorers lounge.

Vanwege het geschommel gaan we nog maar ff het casino in, niet dat het helpt, maar slapen gaat nu toch niet lukken.

Tegen 2-en of 3-en, ik weet niet of we de tijdzone al weer over zijn, toch maar richting onze hut. Met hindernissen, vanwege het geschommel, uiteraard met de trap. In dat trap lopen, zijn we best goed aan het worden. Stuk of 40 trappen per dag, das voort normaal.

Hopelijk houdt t geschommel nog op vannacht, kan ik nog ff rustig slapen….. Maar ik ben bang dat weer het een lange nacht gaat worden.

Zaterdag 29 september

Ergens tijdens de nacht is het toch wat rustiger geworden. Kep zelfs ff geslapen.De wekker was gezet, zodat we op tijd wakker zouden zijn, om naar Stromboli te kijken.

Ik hoor zo half en half een anouncement op de gang, dus ik luister ff mee, met wat de kapitein te melden heeft. Blijkbaar zijn we vlakbij Stromboli nu.

Bert en ik gaan vast naar dek 15. Daar aangekomen, is het best wel druk, maar we zien niemand boven op het dak van de brug. Daar gaan we dus naar toe.

Er zijn mensen die niet weten hoe je er moet komen, dus die nemen we ook maar gelijk mee.

Inderdaad, we zijn de eersten op het dak van de brug. En ja Stromboli ligt mooi recht voor ons.

782C4CD5-5E81-482F-A36C-ED38E1AF3CC8

Ondertussen komen er steeds meer mensen, boven op het dak van de brug. Uiteindelijk komt ook zelfs de kapitein ff kijken. Gelijk ff met hem op de foto.

AF629399-FED0-4838-8F2C-268CE8003FD9

Rond half 11, zijn we voorbij Stromboli, en is het. Tijd voor een ontbijtje.

Ff contact gehad met het thuisfront, dat alles goed is, en waar we momenteel varen.

Na het ontbijt, is het tijd voor bingo. Mateusz voelt dat ie gaat winnen, dus gaan we spelen… En tuurlijk, bij de  het 2e rondje; meneer heeft inderdaad bingo. 75 dollar, dit omdat er gedeeld moest worden! Stiekem gaat hij nog ff naar het casino, waar ie nogmaals 120 dollar wint….

Anyway vandaag een dagje op zee. Het weer is goed. Wel redelijk wat wind. Gelukkig is het geschommel van gisteren voorbij. Blijkbaar hadden we last van heel veel wind, want we vonden dat het wel meeviel met de hoogte ervan. Van de week hadden we continue van die witte schuimkoppen er op. Nu amper….

Op weg naar Corsica nu. In ieder geval een plek waar we nog nooit geweest zijn.

De zwembaden zijn open, ook een verschil met van de week. Ons late ontbijt, eigenlijk lunch dus.

Via een pubquiz, waar we slecht presteren, gaan we uiteindelijk de jacuzzi in. Gelijk maar een film kijken, ditmaal solo, uit de serie star wars. Blijft lastig kijken, met het zonnetje er nog op.

Anyway, nog ff eten, en dan toch maar het casino in. Ik begin met 10 dollar, en in no-time staat er 90 dollar op mijn account, das niet slecht.

Ik haal een dollar of 20 er vanaf, en ga een schuif spelletje spelen. En jep, 20 dollar is nu 40 dollar. Ik bewaar deze dollars voor onze vakantie van volgend jaar.

Luie dag, dat was het.

Zondag 30 september

Vandaag weer vaste grond onder de voeten. We zijn in Corsica, in de plaats Ajaccio. De geboorte plaats van Napoleon. En aan de namen van de diverse straten en winkels te zien, leeft ie hier nog behoorlijk. We gaan via de citadel naar het museum van napoleon. Naar het huis waar napoleon geboren is. Lekker toeristisch hier, alles staat in het Frans beschreven…typisch.

D4A17C17-3C1E-4113-BE0C-1CA3A5777A20   139098AE-D2B5-437D-B1FA-0C83FA6EFFC4

Na het museum, komen we op een pleintje uit, waar we met en soort van treintje mee kunnen. Het is triest, maar we gaan inderdaad, met het treintje mee….Okey hij brengt ons wel naar de memorial van Napoleon.

E5083BD9-C7FE-4B1E-9647-BD1AD8515001   18B9846F-AED8-49E7-91D7-9ACFC11AFF5C   76350BB5-9F4C-4576-B9AF-F70D5F484211

Mateusz wil graag een keer in de zee zwemmen, dat kan hier. Mooi licht blauw water hebben ze hier.

Tijd om naar het schip terug te gaan. Tijd voor het zwembad. Wel nog eerst ff een afternoon tea. Morgen gaan we naar het Franse vasteland; Toulon is de volgende bestemming.

Eten is pas erg laat vanavond. Eerst ff de film Jumangi 2 afgekeken, vanuit de jacuzzi.

Okey hebben wij weer. We gaan niet naar Toulon. Morgen wordt t ontzettend slecht weer, in, bij, rond Toulon. In ieder geval zo slecht dat het schip het niet kan hebben. Ze zijn nu aan het bekijken, of Barcelona ruimte vrij heeft.  Dan zijn we een dag eerder in Spanje, en slapen we morgen in de haven, ipv op zee.

Ondertussen is er iets meer duidelijk; ze verwachten, morgen om een uur of 1 in Barcelona te zijn. Kep maar alvast mijn casino te goed geïncasseerd, dat kan morgenavond niet meer. Alle winkels en het casino zijn gesloten, zodra de schepen in de haven zijn.

Maandag 1 oktober

Weinig geslapen vannacht. Met enige regelmaat voelde en hoorde je het klappen van het schip op de golven. Ergens rond een uur of 3 is het ietsje rustiger geworden, ben ik ff ingeslapen. Tussen 5 en 6 was het weer weer slecht. Of te wel Bert en Ik hebben maar amper geslapen vannacht.

Rond 7- en was ik het beu. Ben gaan douchen en naar deck 15 gegaan. Tv kijken op het grote scherm en kijken hou het water in het zwembad steeds weer over de rand heen ging. Leuk joh cruisen….

Ondertussen blijkt, dat we gedurende de nacht van koers hebben moeten veranderen, dit omdat het weer alleen maar slechter werd.

Anyway, rond 1-en hebben we Barcelona en zicht en rond 3-en zouden we van boord mogen. Wij blijven aan boord vandaag, ff bijkomen en slaap in halen.

Dinsdag 2 oktober

Vandaag is het vroeg op en gaan we naar ons hotel in Barcelona. Ergens op het Ramblas.

We hebben een vierpersoonskamer met flink balkon (lees dak van de onderburen), en uitzicht op de achterkant van Palau Guell. Een van de Gaudi huizen.

In Barcelona zijn gisteren 2 oud collega’s van Michael aan gekomen, we spreken af op het Ramblas.

0093C057-BBD4-43D4-89C4-338DE08C053C

Gezamenlijk gaan we de oude stad in, en komen al wandelend via het oude parliament, arc de triomph (ook hier hebben ze er een), bij la Sagrada uit.

9962E36F-8489-426C-8159-2EF226151757

Zoals gewoonlijk is het hier druk. Ook binnen in de kerk is het druk. Wat me wel opvalt, is dat er nu grote stukken zijn afgesloten, welke in september vorig jaar nog open waren.

6EC7B13D-F1E8-459C-9455-2A7126469973   BAD11A02-8EB0-448D-89E0-5794EFC5E59E

4ED22017-3D8D-49D5-92D1-51ED7AC707B3

Na ons bezoek aan Gaudi’s meesterwerk, neem ik de groep mee, naar een hotel in de buurt. Uitzicht vanaf het dakterras is la Sagrada. Hier heb ik afgelopen september nog gegeten. En was het rustig hier. Nu is het druk op het terras, uitzicht is wederom prima.

E4A973B6-1677-48B4-9681-012B9AC4E742

Na het terras lopen we op ons gemak terug richting het Ramblas en eindigen uiteindelijk op plaza de fuente de tres gracias. Of te wel een plein met veel restaurantjes.

Woensdag 3 oktober

Vandaag gaan we hop on hop off doen. We beginnen aan de haven kant van het ramblas, en gaan daar een route volgen. Zien we andere stukken van barcelona.

Lunch doen we weer bij de haven, waarna we op een andere route stappen, welke ons naar parc guell zal brengen. Het is middag als we daar aan komen, en mochten we in het museum of in de gebieden willen waarvoor entre moet worden betaald…..wachttijd ruim 2 uur. Goed dat ik dit vorig jaar al gedaan heb.

D99B1A24-1418-4CD0-AF55-BB5B49600A3B   7B7B4A4A-C04E-4EF8-B4AA-B34F79827F35

D98C64DE-06FE-4C37-B7DC-72714976521D  E5E10EF4-752C-40DE-B6FE-4FB9F5DE65B3

A55423F2-ABB5-4CCD-BB77-D97B79FEF53F   873B7152-06D1-43CC-B229-575090FC790C

We slenteren door het park heen, langzaam maar zeker, richting een opstap plek van de bus. Nog een rondje om camp Nou, stadion van fc Barcelona, heen. En dan gaat de bus langzaam maar zeker terug richting het centrum van Barcelona. We stappen uit bij het nationaal museum, voor het uitzicht. De fontein doet het vandaag niet, en langzaam maar zeker lopen we terug richting het ramblas. We eten onderweg op de stoep zeg maar. Lekker uitlaat gassen snuiven. Ik ga wederom niet voor de paella. Het zijn nl chinezen, welke deze tent runnen. Ik ga voor een chineese hap, lijkt me beter. En naar wat achteraf blijkt, een van de betere keuzes.

Donderdag 4 oktober

De laatste dag vandaag. Vanmiddag vlieg ik terug naar Eindhoven. De rest vliegt al in de ochtend, naar Liverpool. Gezamenlijk ontbijt, en dan zwaai ik ze uit. Heb geen zin om de hele dag op het vliegveld te zitten. Ga nog ff een uurtje terug naar bed. Hierna gaan mijn koffers in de bagage kamer en ga ik naar Palau Guell, bij mijn hotel om het hoekje.

275A67CE-714D-42FD-8C47-A63E461AA940   32543C6E-34A2-4D6F-B8C8-42E42F6619B1

4072D231-0445-4D57-8D65-9F848866F90A   FECAC99A-4ADC-44F3-A292-F86364EEA269

Rond half 2 is het tijd om een taxi naar het vliegveld te nemen. Inchecken en dan is het wachten…..

Inderdaad wachten, mijn vlucht heeft vertraging, uiteindelijk bijna 2 uur. Net niet voldoende om een compensatie aan te vragen. Okey, we krijgen een voucher van Transavia van een paar euro, om iets te drinken.

In het vliegtuig zit ik toevallig naast 2 anderen, afkomstig uit Veghel. Bekend van gezicht, niet van naam. Gehele vlucht kei rustig, met goed uitzicht (zit weer eens aan het raam).

Helaas door de vertraging komen we in het donker aan op Eindhoven…..

Ditmaal wel via Veghel aan gevlogen. Zag ditmaal het terrein van de BAS en de toren van de chv en royal canin, ineens onder me.