ijsland 1999

21 januari 2017

In september van 1999 zijn we voor het eerst naar IJsland geweest. Met z'n 3-en. Michael, Bert en ikzelf. Via Glasgow naar Keflavik gereist. Bij aankomst met een bustransfer naar ons hotel in Reykjavik. Ons hotel (Leiffur Eiriksson) staat tegenover de Halmgrimskirja, dus makkelijk te vinden. Met het fenomeen 3-persoonskamer hebben ze in IJsland toch wel wat moeite. Maar een opklapbed bied uitkomst.
Na aankomst direct de stad wezen verkennen. Eerst maar ff de Halmgrimskirja in, voor het eerst een kerk waar je in korte broek in kunt, zo warm. Maar ja, warmte is gratis in IJsland, komt gewoon uit de grond.
Aan het water staat Solfar, een moderne uitvoering van een vikkingschip. Direct met het IJslands weer kennis gemaakt. Begint het te regenen, wacht dan 5 minuten dan is al over!
s'Avonds naar de Blue lagoon wezen zwemmen.  In de buitenlucht, in een heerlijk warm tot heet bad liggen rond dobberen. Wij liepen in badpak, de badmeesters in skikleding!  Je bent ook meteen gescrubt, als je er uit komt.
Opklapbed 1x ingeklapt die nacht.

Dag 2
Huurauto opgehaald. Vol goede moed vertrokken richting de Snaefellsjökkel. Bij helder weer is deze vanaf Reykavik te zien. Tot we van de ringweg (weg nr 1) af gingen was de weg goed te rijden. Via de Grabok krater (een van de vele kraters die IJsland rijk is) naar Arnastapi. Het staat op onze wegenkaart, maar meer dan 3 huizen, een kerk en een carvan is het niet.
Afslag richting de Snaefellsjökkel gepakt. De weg wordt nu gravel en slecht te berijden. Tijdens een korte stop hier genoten van de stilte...
Omdat de weg toch wel erg slecht is, omgedraaid en onze weg vervolgd over dit schiereiland naar Olafsvik. Met veel moeite iets gevonden waar we konden lunchen.
De weg na Olafsvik hield plotseling op. Langs een afgrond tussen de bulldozers door over een zeer modderig pad onze weg vervolgd.
Overnachting in Reykjavik in hotel Borg, alle andere hotels waren vol! Opklapbed was zo slecht, op de grond geslapen.

Dag 3
Na een heerlijke douche met zwavelhoudend water, vertrokken voor onze trip langs de zuidkant van IJsland. Eerst naar Thingvellir en de Geisers. Het 1e stuk over weg nr 1 (hoofdweg / rondweg van IJsland) is goed te rijden. Het laatste stuk naar Thingvellir is onverhard, maar dat is vrij normaal in IJsland. Flink door elkaar geschud komen we bij Thingvellir aan. Dit is het oudste parlament ter wereld. Hier kun je ook duidelijk de breuklijn zien, die dwars door IJsland heen loopt.
Na Thingvellir, vervolgen we onze weg naar de Geisers. De rotte eierenlucht (zwavel) komt ons al te gemoed. Elke 5 a 6 minuten staat Strokkur hier zijn water 20 meter om hoog te spuiten. Mooi schouwspel.  Langs Strokkur ligt Geysir himself. De grootste geiser die Ijsland heeft / had. Deze is na een aardbeving zo goed als dood. Slechts 1x per jaar wordt deze geiser nog geholpen, door er zeeppoeder in te gooien, maar ook dan wil hij niet altijd meer uitbarsten.
Hierna rijden we door naar de Gullfoss waterval. Een brede waterval, die uiteindelijk met grof geweld in een smalle kloof stort. Er hangen hier reddingsboeien, voor als er iemand te water raakt.... Maar die lijken me een beetje overbodig, ik geloof niet, dat als je hier te water raakt je er ooit nog levend uitkomt.
Na Gullfoss terug naar de ringweg nr 1 gereden. Vanaf nu is het als maar rechtdoor, richting Vík.
Onderweg nog gestopt bij de Seljalandfoss.
Volgende waterval was de Skógafoss, 60 meter hoog en 20 meter breed. Alle watervallen en natuurreservaten liggen direct aan de rondweg, dus als je niet wilt, hoef je de auto niet eens uit!
Overnachting in Vík. Fatsoenlijk bed eindelijk.

Dag 4
Lekker geslapen in Vík, ondanks dat erboven het dorp de grote Mýrdalsjökkel ligt. Deze gletsjer is niet het grootste probleem, maar de vulkaan die er onder ligt wel. Aangezien ze al enige tijd een uitbarsting verwachten in dit gebied. Bij een mogelijke uitbarsting zal deze gletsjer, met modderstromen het hele gebied verwoesten, inclusief dit dorp...
Verder naar Skaftafell, tijd voor onze 1e wandeling. De Svaritfoss (al weer een waterval) ligt verscholen in dit park. Een uur klimmen en klauteren heb je ongeveer nodig, maar dan heb je ook wat. Heen via de rechtse kant van de rivier, terug via de linker kant. Heerlijk geluncht in het restaurant.
Doorgereden naar Jökulsárlon, of te wel een ijsbergen meer. Dit mag je zeker niet overslaan. Kan eigenlijk ook niet, want het ligt gewoon aan de rondweg. Hier is een gletsjer aan het afsmelten en continue breken er stukken ijs af, die via het meer naar zee drijven.
Pech voor ons, het was flink gaan waaien, dus de boten mochten niet meer het water op. Dit om Titanic taferelen te voorkomen.
Overnachting in Höfn.

Dag 5
Via het hotel een jeepexcursie geboekt naar de Vatnajökkul. De grootste gletsjer van IJsland.
Met een groep Spanjaarden (nog geen 2 seconden konden die hun mond dichthouden!) in een jeep een uur lang tegen de bergen (lees vulkanen) omhoog gereden. Daarna nog een uur over de gletsjer heen gecrosst om in een halfuur weer naar beneden te rijden!
We zijn weer op de terugweg naar Reyjavik, en komen werderom langs het Jökulsárlon. Nu waait het niet en voorzien van reddingsvest (!) in een rubberbootje het meer op geweest. Dat reddingsvest moet, alleen is het water zou koud, dat je na 2 minuten toch dood bent, mocht je in het water terrecht komen.
Via alle watervallen, kom je toch langs, terug gereden naar Reykjavik.
Luchtverfrisser gekocht voor de auto! Na alle regen en zwavelhoudende zooi, was de lucht niet meer te harden in de auto.
Overnachting in een junior suite van het Radisonsas hotel.

Dag 6
Wat niet mag ontbreken, als je in IJsland bent; een walvissafari. Vanuit Keflavik vertrekt onze boot, het regent en waait, maar aan boord hebben ze voldoende regenpakken.
Geen walvis gezien, wel veel dolfijnen.
Na de lunch richting Krysuvik gereden. In dit geothermisch gebied bevind zich een spuiter. Of te wel een geiser die continue staat te spuiten. (deze is in 2000 uit elkaar geklapt!)
De dag afgesloten in de Blue Lagoon

Dag 7
Om 5 uur s'ochtends op gestaan, voor onze vlucht terug naar Glasgow.
Huurauto ingeleverd op het vliegveld.
Vanaf Glasgow met de trein weer terug naar Manchester.