bulgarije

21 januari 2017

Of ik zin had om een keertje mee te gaan skiën.... Want ja, Bert en Michael hebben het appartement in Bulgarije al een x-aantal jaar geleden gekocht, maar zijn er eigenlijk nooit meer geweest, na het tekenen van de papieren. Aangezien het in een wintersport gebied ligt, waarom dan ook niet gelijk een skivakantie erbij pakken.

Zo gezegd, zo gedaan. Via Eindhoven naar London Standsted, daar overnachten en dan verschrikkelijk vroeg uit bed, voor de vlucht naar Plovdiv in Bulgarije. Prachtige terminal, 3x in de week open! Of te wel, zodra wij geland zijn, nieuwe mensen erin, en weg met het vliegtuig. Wij onze koffers, en dan kan het vliegveld weer op slot!

Auto opgehaald bij de autoverhuur,rondje vliegveld, en dan is het ongeveer 2 uur als maar recht door naar Pamporovo. Eerst nog door het stadje Assenovgrad, wat tegen de bergen aan gebouwd ligt, en dan continue de rivier volgen, tot de afslag.

De eerste keer begonnen we in een erg groen landschap, maar na iedere bocht leek er wel wat sneeuw bij te komen... Zo'n 10 km voor de afslag naar Pamporovo is het dus een puinhoop op de weg. Dikke sneeuw! In pamporovo is het niet veel beter. We moeten zelfs nog ietsje verder omhoog, want het appartement ligt niet bij het stadje pamporovo, maar direct aan de piste! Geweldig, maar met de hoeveelheid sneeuw, zijn we genoodzaakt om de auto bij de piste neer te zetten, want de weg naar het appartement is spekglad.

Het appartement is blijkbaar ook al ff niet gebruikt, en ook omdat er geen zonlicht kan binnen vallen deze tijd van het jaar, lijkt het buiten bijna warmer als binnen. Gelukkig zit er een ook een open haard in, dus flink stoken doen we ook ieder jaar. Koffers aan de kant, en we gaan alvast kijken in het appartementen complex; Grand Monastir. Je kunt met tig roltrappen omhoog, en dan uiteindelijk op de laatste afdaling naar de piste uitkomen. Mooi, maar er ligt zoveel sneeuw, dat dat niet gaat lukken. Te voet naar de piste gelopen en alvast een afspraak gemaakt voor ski les de volgende dag, bij ski school Steve.

De wegen waren dus slecht het eerste jaar, zodoende hebben we ook alleen maar geskied. De daarop volgende jaren lag er iedere keer wat minder sneeuw. Zodoende zijn we uiteindelijk de omgeving ook wat gaan verkennen. Ook op de heenreis komen we steeds langs bepaalde plaatsen. Zoals het klooster van Bakovo en het okasteel van assenovgrad. Qua restaurants komen we nu ook steeds op dezelfde uit. Na een jaartje proberen, hebben we 1 favoriet, en 1 goede nr 2. Deze nr 2 moeten we wel hebben, aangezien we meestal tegen het einde van het skiseizoen gaan. Is favoriet nr 1 op maandag niet open!

Na jaren op Plovdiv gevlogen te hebben, heeft ryanair zijn vluchtschema omgegooid, en vliegen we sinds een paar jaar via Sofia. Das wel verder rijden, maar geeft ook weer andere mogelijkheden. Sightseeing in Sofia, Plovdiv (oude stad) , en aangezien het dicht bij de grens ligt, van oa servië en macedonië kunnen we nu onze lijst met nog te bezoeken landen ook uitbreiden.

Tis een km of 40 naar de grens van Griekenland. Wel bijna anderhalf uur rijden, over kronkelpad. Maar ondanks dat er bij pamporovo eigenlijk altijd al bij de toegangsweg sneeuw ligt.... lijkt deze sneeuw ook vrijwel altijd heel lokaal. Want zodra we op de hoofdweg zitten, is er meestal geen sneeuw meer te bekennen.

Anyway, meestal gaan we de ochtend en begin van de middag skiën, en dan de rest van de dag rond kijken in de omgeving. En ja, af en toe zijn onze plannen niet helemaal doordacht. Er kan nl nog behoorlijk wat sneeuw liggen in gebieden waar geen zon kan komen in de winter, en dat rijd best lastig. En een fort ligt vaak strategisch boven op een berg...dan kan het best zo zijn dat je een heel end moet klimmen!