dubai 2010

22 januari 2017

DUBAI 2010
Terug vanaf China nog een paar dagen relaxen in Dubai. Hier loopt het toeristen seizoen ten einde, gewoon weg omdat het er te warm wordt. Hier lekker om 7 uur s'avonds nog aan het zwembad in de schaduw liggen....En dan nog zweten.....

Donderdag 20 mei

Korte nacht ditmaal, onze vlucht van Beijing naar Dubai is erg vroeg, maar we gaan tegen de tijd in en zullen rond de middag (heetst van de dag) in Dubai arriveren.
Vanmorgen dus al voor 5-en ingecheckt voor onze vlucht naar Dubai. Via de diverse sercuritychecks richting de gate gelopen. Op enkele taxfreewinkels na, zijn nog alle winkels gesloten. Rookgedeelte zit tegenover onze gate, dus dat is wel makkelijk. Alleen een klein probleempje, mijn aansteker hebben ze afgenomen bij een van de security checks... Zodra iemand anders naar binnen loopt, ga ik er meteen achteraan. Ook hij heeft geen aansteker meer, maar dat hebben ze hier netjes opgelost. Er is een autoaansteker aanwezig, klein probleempje is wel, er is er maar 1-tje, dus dat ding is uit zichzelf al gloeiend heet (lees overbelast).
Tegen 7-en aan boord gegaan van ons vliegtuig, om 8 uur te gaan zitten. Dat blijft toch een lange zit. Vooraf al de waarschuwing gehad, van de gezagvoerder, veel turbulentie onderweg, kan nog gezellig worden. Gelukkig maar een klein stukje flinke turbulentie gehad, de rest van de tijd viel het gelukkig mee, al heeft het toestel geen seconde rustig in de lucht gehangen. Nog een mooi uitzicht over de Himalaya gehad.
Na 8 uur op Dubai geland, en dan is het verschikkelijk ver lopen naar de paspoort controle, betekent wel, dat onze koffers al op de band lagen, toen we aankwamen.
Taxi genomen naar ons hotel; Hotel Atlantis, op Palm Jumeirah (palmeiland). Toch wel een imposant gezicht, ons hotel op het einde van de palm. Tis momenteel maar 38 graden, dus zweten is gegarandeerd. Een grotere kamer gekregen, en we hebben nu een badkamer, waar onze vorige hotelkamer bijna in past. Aparte douche, vanuit het bad, kun je deuren open maken naar het slaapgedeelte toe... Eerst ff opfrissen en dan een rustig gaan eten. In het buffet restaurant, zijn we ieder een keer of 3 rond geweest, smaakte goed.
Hierna richting strand, en zwembad. De rest van de middag gerelaxet bij het zwembad.
Rond 6-en met de monorail van het palmeiland afgegaan. De monorail, stopt bij 4 stations alleen zijn de middelste stations wel klaar, en stopt de monorail er wel, maar je mag er niet uit. Trouwens, beide stations, staan midden in een diepe bouwput.
Bij het laatste station een taxi genomen, naar Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld. De liften doen het weer, dus we kunnen naar boven. Mochten we direct naar boven willen, kost het 80 euro, wachten we een anderhalf uur, dan kost het maar 20 euro. Dan wachten we wel, gaan we wel ff rondkijken in Dubai mall. Buiten komt elke half uur een x-aantal grote fonteinen tot leven, dus kunnen we die ook ff bekijken.
Tegen 9-en weer terug naar "At the top" gelopen, om naar boven te gaan. Ruim 60 seconden doet de lift erover om op de 124ste verdieping uit te komen. Meteen naar buiten gelopen, naar het platform. De houtenvloer, geeft meteen een extra special effect; de toren zwabbert nogal. Dat gaat weer lekker. Rondje gemaakt over het platform, maar de Burj Al Arab kun je amper zien vanaf hier. Das wel jammer. Nog een ritje met de taxi terug naar ons hotel, en dan slapen, was weer een lange dag vandaag.

Morgen met open dubbeldecker mee, door de stad ed. Morgenavond diner bij de Burj Al Arab. Wat de heren niet weten, dat ik toen ik de reservering maakte heb doorgegeven, dat het voor een speciale gelegenheid is. Want dat vroegen ze nog aan mij, is het om een bijzondere reden, dat wij daar gingen eten; ik heb ja gezegt. Eigenlijk is dit nog het etentje vanwege mijn 40ste verjaardag, alleen was die al meer dan een jaar geleden... Maar toen zijn we naar Alaska geweest. Dus ik ben benieuwd, of ze daar ook rekening mee houden....

Vrijdag 21 mei
Vanmorgen om 10.30 met de dubbeldekker vertrokken voor een rondje Dubai. Weer is uiteraard goed, dus ik zit op het achterste gedeelte van de dubbeldekker, lekker in het zonnetje. Nou ja lekker, tis bloedheet, en na een half uur toch maar in het voorste gedeelte plaatsgenomen, waar er airco is. Via mall of the Emirates, waar de indoor skihal (ski Dubai) staat, naar de Burj Khalifa voor een rondje, waarna we richting stad gaan. Bij Deira shopping Mall, moeten we overstappen van de blauwe op de rode route, de stad in. Na ruim een half uur rondjes maken, komen we bij de Old Town, bij de Soukh uit. Hier gaan we eruit, om een rondje soukh te doen. Of te wel, koopjesjacht. Hier heb je T-shirts van 2 euro per stuk, Horloges van 4 euro en vooral ook veel kitch.Herhaaldelijk wordt je uitgenodigd, de winkel in, dat is niet erg, ze hebben stuk voor stuk airco. Er wordt ook continue geprobeerd, om je iets aan te smeren, van jurken voor zowel heren als dames en de meest afzichtelijke cameeltjes en theeserviesjes. We hebben een half uur, voordat de volgende bus hier komt, dus we moeten ff een half uurtje doorbijten.
Onze bustrip vervolgt totdat we weer bij Deira shopping mall zijn, maar voordat we terug op de blauwe route richting hotel gaan, gaan we eerst ff wat drinken binnen, en iets lichts eten, want vanavond eten we bij Burj Al Arab. Komen we weer buiten, is net de bus weer vertrokken, en moeten we een half uur wachten op de volgende. Dat wordt dus taxi naar hotel terug.
Bij terugkomst nog lekker in het zwembad gelegen, voordat we ons gaan opfrissen voor het eten.
Om 19.45 vertrokken met de taxi naar de Burj Al Arab. Het blijft een imposant gezicht, dat hotel. Het steekt ook boven alles uit in dat stuk. Met de lift naar de 27ste verdieping naar Al Muntaha, voor ons eten van deze avond.
Lekker gegeten, en volgens mij wel 20 verschillende obers aan onze tafel gehad, ieder met zijn eigen taak. Na ons toetje, en nadat we om de rekening gevraagt hadden, kwam het. Ze hadden speciaal voor mij, een verjaardags taart. Fijn, maar we waren net uitgegeten, dus de taart, gaat in een mooie gouden doos mee. Dat wordt ons snack morgenmiddag.
Te voet over de oprijlaan van de Burj richting Jumeirah Beach hotel gelopen, waarvan af je hele mooie foto's kunt maken. Helaas voor ons, er was controle bij de uitgang, dus ook met de smoes, we willen ff wat eten bij het vis restaurant op de pier, ging helaas niet op.
Hierna met de taxi naar Soukh Madinat, das een shopping Mall, overdekt, gebouwt als een arabische markt. Ook vanaf hier, kun je hele mooie foto's maken. Tis alleen een behoorlijk doolhof hier, met al die waterpartijen, straatjes ed.

Zaterdag 22 mei
Onze laatste dag Dubai. Wederom om 07.00 uur wakker, omdat we niet weten, hoe we het alarm op de wekker uit kunnen zetten.
Na het ontbijt, uitgecheckt uit de kamer en ingecheckt bij de hospitality lounche. Dit is een ruimte in het hotel die je mag gebruiken, als je bv net als ons pas laat op de avond een vlucht hebt, maar je wel al uit je hotelkamer moet. Hier staan banken, stoelen tafels, drinken, je kunt er douchen, je kunt er een kluis voor je spullen krijgen enz.
Hierna naar Mall of the Emirates gegaan. Ff rond gekeken bij Ski Dubai, en wat gewinkelt.
Bij terugkomst bij ons hotel, naar het waterpark dat bij ons hotel hoort gegaan, Aquaventure. Direct viel ons oog op een waterbaan, met zwembanden en stroomversnellingen. Dat gaan we doen. Michael had er niet zo'n vertrouwen in, maar Bert en ik zijn in een 2 persoonsband een rondje gaan maken. Tig stroomversnellingen gehad,  Tussendoor wat extra vaart gemaakt door in de rustige stukken te gaan lopen.,, maar uiteindelijk doe je er toch nog ruim 20 minuten over, om een ronde te maken.
De ondergrond van de waterbaan is behoorlijk grof, nog voor we halverwege zijn, doen mijn voeten dan ook behoorlijk zeer. Als ik ff later check, zie ik, dat het vel van mijn grote tenen er al niet meer is, dat gaat lekker.
Na de baan, richting de glijbaan door het aquarium gelopen. Hier heb je 2 keuzes; of met een hele steile en snelle naar beneden, maar dan zien je niets van het aquarium, of met een grote band en dan langzaam door het aquarium heen. Toch besloten, het laatste te doen. Na plaats genomen te hebben in de band, op een een lopende band, wordt je de pijp ingeschoven richting het aquarium... En dan is het pikkedonker, en ga je met een rotvaart, in het donker in de glijbaan naar beneden, totdat je in het aquarium uitkomt. Je ligt dan ook meteen stil zodra je in deze pijp ligt, maar zodra de volgende komt, dobber je door de golf die diegene maakt, langzaam maar zeker naar het einde.
Hierna terug gegaan naar het zwembad bij ons hotel, want er is nergens een schaduwplek te vinden in het waterpark, en voor je lol ga je in Dubai,echt niet in het zonnetje zitten.  Beide grote tenen zijn ondertussen voorzien van een pleister, want continue met de tenen omhoog lopen wordt toch ook wel vermoeiend.Onze taart van gisteren, van de Burj Al Arab smaakte goed.
Tis eigenlijk raar, het touristen seizoen, is zo goed als over voor Dubai, het wordt nl te heet.
Lekker af liggen koelen aan het zwembad tot het bijna 19.00 uur was, en het ondertussen al aan het schemeren was. We waren nog niet in de lost chambers geweest. Das een verzameling aquaria bij het grote aquarium in het hotel. Bovendien haden we gratis toegang omdat we in het hotel verbleven.
Hierna douchen en een hapje wezen eten, voordat we in de taxi naar het vliegveld gingen.
Op het vliegveld van Dubai maakt het niet uit, op welk tijdstip je komt, het is er altijd druk. Tegen 3-en vertrokken met het vliegtuig naar London Gatwick, weer een zit van ruim 7 uur.

Zondag 23 mei
Om ongeveer half 8 geland op London Gatwick. Redelijk rustige vlucht gehad, alleen bleek tijdens de vlucht wel, dat de schade aan mijn voetjes toch nog ietsje groter is dan alleen ontbrekend vel op de tenen. De voetzolen zijn behoorlijk rood en pijnlijk.
Uiteraard geland bij de noord terminal, dus mijn koffer opgehaald (die van Michael en Bert waren al ingecheckt totaan de Isle of Man) en met de shuttle bus naar South Terminal. Bert en Michael, moeten ook hierheen voor hun vlucht naar het eiland, ik moet hierheen voor mijn hotel; het Yotel.
Koffer alvast in de kamer gezet, en ff met Michael en Bert meegelopen richting hun security check. Hierna terug gegaan naar mijn hotel kamer; een hok van 2 bij 3, met douche, wc, tafel, stoel, tv, internet ed, om nog ff te kunnen slapen. Bij de receptie gevraagt, of ze mij wakker konden maken om half 3. Daar hebben ze een hele mooie oplossing voor; je krijgt een wekker mee, die ze gelijk voor je instellen. Hierna was het ff wat slaap inhalen van de afgelopen nacht. Net voor de wekker wakker, douchen en spullen pakken voor mijn trip naar London City Airport. Volgens de receptie 40 minuten reizen... Een uur en 40 minuten reizen bedoelde ie zeker.. Want het duurt bijna 2 uur, voordat je en met de trein, en met de metro, en met light railway op London City bent. Het is uitzonderlijk warm in London, en er wordt continue omgeroepen, dat er vooral extra gedronken moet worden met dit weer, en als ze iemand zien die zich niet goed voelt, svp bij het volgende station alarm slaan... Warm is het altijd in de Londonse metro, maar het weer van vandaag, maakt het nog heter.
Op London city hebben ze ook weer van die handige automaten om in te checken; niet dus. Scan paspoort; niet bekent. Geeft vlucht nummer en boekkingsnummer op; onbekend. Uiteindelijk via E-ticket nummer mijn boeking kunnen achterhalen. Print boardingkaart; niets. Nogmaals geprobeert; wederom geen print. Misschien ligt het aan de automaat, die er langs staat print wel, doen we het nogmaals op dat apparaat. Bezig met printen; wederom niets. Na in totaal 4 pogingen op diverse automaten, maar naar de ticket balie van VLM/ cityjet gegaan. Zij hebben voor mij maar een boardingskaart uitgeprint; met de opmerking van hun kant erbij dat het k?t-apparaten waren. Blijkbaar doen de apparaten regelmatig niet wat ze zouden moeten doen.

Met maar liefst 10 anderen naar Eindhoven gevlogen, allemaal zittend in de laatste 4 rijen van het vliegtuig.
Rustige vlucht gehad, en uiteindelijk een half uur te vroeg op Eindhoven geland. Momenteel het enige vliegtuig wat aanwezig is op Eindhoven, dus het vliegveld lijkt wel uitgestorven.
Lekker in het zonnetje zitten wachten op mijn vervoer naar huis. Das dus een nadeel van een vliegveld zo dicht bij huis land je een half uur te vroeg, dan moet je ff wachten.

Koffer is leeg, wasmachine draait al, zometeen mijn eigen bedje in...

De afgelopen weken 8 vluchten gehad, waarvan 4 hele lange, heb voorlopig weer genoeg gevlogen...