Cruise Europa 2013

22 januari 2017

DSC_1197

Cruise Europa 2013

Dit jaar ietsje dichter bij huis, ik bedoel echt dichtbij. Een Cruise vanaf Venetie (Italie) via Dubrovnik (Croatie), Corfu (Griekenland), Istanbul (Turkye), Mykonos (Griekenland) naar Athene (Griekenland). We hebben in ieder geval niet zoveel verschillende valutas nodig als het afgelopen jaar. Wat Euro''s, Turkse lira, Kuna voor Croatie, en misschien iets anders voor Griekenland. Wie weet zijn ze tegen die tijd al uit de Euro gedonderd!
Anyway Venetie kan ik ondertussen wel uit tekenen, zo vaak dak er geweest ben, maar het blijft altijd een leuke plaats om naar toe te gaan.
In Dubrovnik hebben ze een leuke stadsmuur, tenminste het ziet er leuk uit op de plaatjes. Op Corfu weet ik zo nog ff niet wat er te zien valt, maar er zal vast wel iets bij staan als excursie mogelijkheid vanaf de boot. Istanbul is voorals nog de enige plaats waar we een tour vanaf het schip willen doen. De haven ligt niet zo heel dicht bij de Blauwe moskee ed. Dan is een excursie vanaf de boot toch het makkelijkste. Op Mykanos, witte huisjes en de molentjes bekijken, dat zal ook weinig problemen geven denk ik zo. En tenslotte Athene, met zijn Akropolis, staat ook al ff op mijn verlanglijstje van dingen nog te zien.

We gaan met Princess Cruises en ons bootje heet de Ruby Princess. Op de plaza na vermoed ik dat alle princess bootjes er ongeveer het zelfde uit zien. Voor ons 3-en de 2e keer dat we met Princess cruises gaan varen. Oficiele Goldmembers zijn we nu (gaat wel erg vlug daar). Vooralsnog in ieder geval korting gekregen hierdoor.
Maar het duurt nog wel een tijdje voor we vertrekken, en hopelijk liggen er tegen die tijd niet nog meer van die grote boten half op de rotsen en half onder water!

DAG 1 VENETIE

Nog ff en we kunnen weg. De laatste weken regelmatig mailtjes ontvangen van princess cruises, met zgn updates. Anyway ben benieuwd naar ons bootje. De vorige van princess cruises was er eentje met 15 dekken, ditmaal heeft ons bootje er 19, een maatje groter lijkt mij. Anyway we wachten af, eerst maar eens even naar Amsterdam voor de vlucht naar Venetie.

Toch maar een dagje eerder vertrokken naar schiphol. Vliegtuig vertrekt om 09.00 uur en wil ik op tijd op schiphol zijn dan dien ik om 04.00 uur al met de trein mee te gaan. Of te wel, de keuze tussen slapen en niet slapen. Dan toch maar het eerste.

Ons pa rijd graag, dus vanaf Den Bosch vertrokken naar schiphol. Mooi op tijd daar, en dan ff de shuttlebus naar het Bastion hotel zoeken. Overstappen bij het Best Western hotel?, zal wel. Okey chauffeur, welk Bastion hotel moet ik nu hebben, die hier voor mijn neus, of die aan de achterkant van het Best Western hotel? Geen van beiden, blijkt. Er is nog een 3e Bastion hotel hier in de buurt..... 5 minuutjes rijden.... Jaja. Tsja volgens de website was het hotel 10 minuten van schiphol af.... Drie keer 10 minuten dus, denk dat er wat lettertjes zijn weggevallen op de website.... Morgenvroeg dus het zelfde ritueel. Eerst naar het Best Western hotel met een kleine shuttle bus, en dan daar overstappen op de grote shuttle bus naar Schiphol.

Toch nog vroeg op vandaag, alleen wel wat langer kunnen blijven liggen als dat ik vanmorgen met de trein zou zijn gegaan. Toch om 05.00 uur liep de wekker al af. Hotel is nog in diepe rust als een kleine shuttlebus mij van dit hotel naar het Best Western hotel brengt om 05.45uur.

Anyway overstappen op de grote shuttlebus en richting Schiphol, ben in ieder geval ruim op tijd.  Inchecken, koffer afgeven, security check en dan kan ik eindelijk gaan ontbijten.

Kep mijn favourite plaatsje int vliegtuig, niet dus, maar er waren alleen nog raamplaatsen beschikbaar. Dan ben je vlug klaar met kiezen. Ach het gaat steeds beter, wat de vliegangst betreft. Tis eigenlijk alleen nog het opstijgen, en ja als het kan niet teveel turbulentie, daar heb ik ook maar een hekel aan.

Tis eigenlijk kei rustig tot aan de alpen. Zo tussen 2 wolkenlagen in, is turbulentie gegarandeerd. Wel een mooi uitzicht, alleen schud het nogal. Piloot had blijkbaar haast, want na ruim anderhalf uur zijn we al in Venetie. Nu is het wachten totdat Bert en Michael er zijn.  Tis gezellig buiten by the way, er is een demonstratie gaande tegen cruiseschepen in de lagune, welkom in venetie zeg maar.

Buiten zitten wachten totdat ze er ook zijn, en dan richting ferrieterminal, om daar de boot te pakken naar ons bootje.

Tis druk, vooral met koffers op dit bootje. Totaan de cruiseship terminal, het en ons eindstation, blijkt toch wel bijna 2 uur varen. Wel leuk om te zien hoe alle bootverkeer hier kris kras door de lagune vaart. Er zal best een systeem in zitten, maar das mij niet helemaal duidelijk. Anyway na een kleine 2 uur, zijn de eerste cruiseschepen in zicht. Tis druk hier met de grote boten, er zijn er  echter maar 2 die hier weer boven uit steken. De boot van MSC, en dan die van ons de Ruby princess.  Zal erom hangen welke van de 2  het grootste is.

Eerst maar eens inchecken, gaat vrij vlotjes moet ik zeggen, en dan kunnen we aan boord. Koffers komen ze later naar de kamer brengen.

Ff fotootje maken, dan weten ze welke kop er bij welk pasje hoort. Weten ze ook gelijk of de juiste  persoon aan boord is.

Toch eerst maar ff wat eten voordat we venetie in gaan. Rond het zwembad is het gemakkelijkste rond deze tijd.

Hierna een poging gewaagt om van de boot af te komen. Via dek 4 was ons gezegd. Ze waren alleen vergeten te vertellen, dat omdaar te komen, je via dek 5 moet. Tis gelukt, maar ik geloof dat we wel 2 of 3 keer met de trap naar beneden of naar boven hebben gemoeten.

Ff uitchecken met je pasje bij de uitgang, en dan kunnen we los. Bert wil graag een keertje naar murano, het glasblazers eiland. Das mooi, maar de dichtbijzijnde boothalte, die van de cruiseschepen, vaart bijna een hele ronde om Venetie heen, of te wel dat duurt bijna 2 uur vanaf hier. Als we naar het station lopen, en daar ergens oversteken, dan kunnen we daar op de boot/ bus naar murano. Het station is niet ver weg, maar om er te voet te komen, das een andere zaak. Het duurt dan ook een behoorlijke tijd, voordat we uiteindelijk bij het station zijn. Okey  bruggetje over en dan globaal onze weg zoeken naar de andere kant van Venetie. Ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar na talloze bruggetjes en steegjes de goede bushalte naar Murano gevonden. Binnen no time zijn we in/op Murano. Echter tis al 18.00 uur en inderdaad de glasblazerijen zijn al dicht, net als veel van de winkeltjes. Een klein uurtje rondgeslenterd hier. Dit heeft duidelijk veel minder uitstraling als venetie zelf. Tis tijd om terug te gaan naar venetie, kijken hoe venetie er in het donker uit ziet.

Dit keer hebben we een behoorlijk lochte kaptitein. Aanleggengaat kei vlug, ff met de boot tegen de kade, en wegvaren is bijna nog makkelijker. Gewoon vol gas, met een zijde van de boot tegen de kade aan, kan allemaal hier.

Terug op Venetie, moeten we wederom naar de andere kant van het eiland. Dit keer is het wel wat makkelijker, gewoon de bordjes met Rialto volgen. Kom je vanzelf bij de Rialto brug, en daar in de buurt staat San Marco ook aan gegeven. Blijft toch een mooi bruggetje die Rialto. Aangekomen op het San Marco plein, is de basiliek  nog verder ingepakt als de laatste keer dak hem gezien heb, een jaartje of 4,5 geleden.

Het dogen paleis is nu voor de verandering wel uitgepakt, dus daar is de renovatie wel al klaar, net zoals het gebouw links van de basiliek, die kan ik me niet eens meer herinneren, zonder dat deze inpakt was.

Na de pizza langzaam maar zeker terug richting boot. Ditmaal over het Grand Canal, met een veel te volle waterbus. Schuin hangen kon deze heel goed.

Morgenvroeg nog terug naar het San Marcoplein. We varen om 13.00 uur en om uiterlijk 12.15 moeten we terug zijn boord.

DAG 2 VENETIE

Vanmorgen ontbijt op de kamer, dat toch ietsje vlugger. Rond half 9 op de zgn complementary shuttlebus naar een speciale boothalte, waar er ongeveer ieder 10 minuten een boot voor de gasten van Princesss Cruises naar het San Marco plein vertrekt. Deze is in principe inbegrepen, of te wel er gaat standaard een bedrag van 15 euro op je rekening. Gebruik je deze shuttle niet, dan moet je deze kaartjes weer inleveren, krijg je je geld terug.

Anyway bij de waterbus aan gekomen, gaan de deuren van de bus open, kom ik klem te zitten met mijn hand tussen de deur en een stang. Gelukkig ben ik vrij flexibel, dus mijn hand netjes dubbelgevouwen laten zitten, totdat de chauffeur de deur weer dicht deed. Achja, was toch al mijn slechte hand, en pijnlijk is deze toch al, en bovendien ben ik geen watje, dat scheelt.

Maar er zit duidelijk een ontwerp foutje in deze bus, als je zo makkelijk met je handen klem kunt komen zitten.

Anyway met de shuttle boot van princess cruises richting San Marco plein. Daar ff rond gekeken, en toen besloten in het dogenpaleis te gaan. Eens kijken wat het nu eigenlijk is. Nou ik moet zeggen, tis een mooi optrekje. Veel oog voor detail zowel binnen als buiten. Prachtige zalen komen er voorbij. Het Dogenpaleis is via de achterkant verbonden met de gevangenis. En via de beroemde Ponte sei sosperi (klinkt beter als de brug der zuchten), gingen de gevangen naar het aan horen van hun straf al zuchtend via deze brug vanuit het dogenpaleis naar de gevangenis. Ook wij mogen via deze brug naar de gevangenis en weer terug het paleis in.

Maar onze boot vertrekt over een uurtje of 2 dus we moeten terug naar de shuttle.

Rond 10 voor 12 zijn we weer aan boord. Nu nog iets gaan doen heeft weinig nut, want voordat we uitvaren, mogen we ook nog allemaal verplicht aan de veiligheidsoefening mee doen. Ondertussen nog een stuk van een aflevering van de Loveboat gekeken. Verrek, das ook een boot van princess cruises, nl de pacific princess, nooit eerder is ons dit opgevallen.

Dus we wachten maar tot 12.15 tot het alarm afgaat, reddingsvest mee, en dan met zijn 100-en op weg naar verzamelplaats D.  Hier krijgen we kort uitleg, en belangrijk, je kaart wordt gescand, deelname verplicht. Allemaal een keertje reddingsvest aan, en dan is de oefening weer afgelopen.

Vest terug op de  kamer, en dan naar dek 16-17-18 of 19. Rond 1-en worden we met sleepboten venetie uit getrokken.

Dit gaat echter kei langzaam, en bovendien moeten we nog omdraaien, dus we gaan toch maar ff lunchen. En mooi op tijd varen we eindelijk met ons bootje langs Venetie. Het uitzicht is in ieder geval grandioos vanaf dek 18. Langzaam maar zeker, langs het San Marco plein af, richting de adriatische zee. Op naar de volgende stad.

Anyway blijft toch een prachtig stukje Italie, altijd leuk voor een paar dagen.

Morgen wakker worden in Dubrovnik.  Vanmiddag eerst maar eens ff de boot gaan verkennen. We hebben er toch behoorlijk wat moeite mee, onze weg te vinden op deze boot. Gaat in ieder geval niet zo makkelijk als op de Coral princess.

De winkeltjes verkent, en daarna relaxen aan een van de zwembaden. Gisterenavond nog een stuk film gekeken bij het zwembad, kunnen we nu ook wel doen eigenlijk. Dirty dancing, ja ja lekker actueel, liggen kijken, int zonnetje.  En een concert van George Michael. Toch staat alle geluid zo afgesteld, dat ieder zwembad zijn eigen muziek en geluid heeft, zonder elkaar te overstemmen. Je hoort bij het ene zwembad dan ook niet wat voor muziek er bij het andere zwembad speelt.

Na het eten naar het theater. De show once upon a dream wordt hier uitgevoerd. Ik moet zeggen, het decor is schitterend, net zoals de camelen, en de rest van de show.... Tsja zoals de naam al zegt, ik kreeg er slaap van....

Nog ff een rondje boot en dan nog een afzakkertje pakken in de explorers lounche, ook hier hebben we pech; popstars, of te wel karaoke is bezig. Gelukkig maar 4 deelnemers, dus das zo afgelopen. Nog 1 of ander spel meegespeelt, en daarna voor mij hoogste tijd om mijn mandje op te zoeken. Ben sinds 2 dagen snotverkouden, dus ik word s'nachts vaak wakker, bovendien sliep ik met de show in het theater al bijna, maar dat zou natuurlijk ook aan de show kunnen liggen....

DAG 3 DUBROVNIK

Vanmorgen hebben we de keus, of met de shuttle van princess cruises naar de stad, kosten 15 dollar pp. Of we gaan met een taxi, das 10 euro ongeveer met z'n 3-en. 3e optie is met het openbaar vervoer, das spotgoedkoop, maar duurt ongeveer 3 weken....

Met de taxi rond een uur of 9 richting de oude stad. We worden bij de pile gate/ pile poort afgezet, een van de doorgangen de oude stad in en ook de mogelijkheid om de stads muur op te gaan. Maar direct begonnen met het klimmen naar de oude stadsmuur. Rondje muur is bijna 2 km, en ondanks de vele trappen toch behoorlijk wat oudjes die zich wagen aan dit rondje. Het weer is in ieder geval goed. Op de bredere stukken komen dan ook de terrasjes en de winkeltjes te voorschijn, mag ook wel, tis dorstig weer. Na een uurtje of 2 klaar met ons rondje muur, en dus tijd de oude stad in te gaan. Vele oude gebouwen, kerkjes ect. En alles in een behoorlijk goede staat. Enige wat eigenlijk niet klopt is de dakpannen hier. Blijkbaar heeft deze stad behoorlijk geleden onder de Joegoslavië oorlog. De gebouwen lijken in oude staat hersteld. De stenen zijn opnieuw opgestapeld, maar de dakpannen die zijn grotendeels nieuw. De stad lig ook tegen een rots opgebouwd, dus wil je verder dan alleen de hoofdstraat, dan is het traplopen. Van die smalle steegjes, met de was overal aan de balkonnetjes. Mooi stadje om de dag door te brengen. Rond 3-en terug met de taxi naar de boot, en onze laatste kuna's opmaken bij de winkeltjes tegen over de boot.

Nu lekker aan het zwembad liggen, kunnnen we ondertussen gelijk de film snowwhite and the huntsman kijken. Rond 6-en vertrekken we alweer naar de volgende bestemming. Morgenvroeg wakker worden in Corfu.

Vanavond nog ons geluk beproeft in het casino. Ja ik sta op winst en nee, tis wederom niet genoeg om te kunnen gaan rentenieren....

DAG 4 CORFU

Uurtje of 8 wakker, ontbijten en dan van boord af. Eerst met een bus naar de ingang van de haven. Daar hebben we een paspoort controle zonder onze paspoorten te laten zien, en dan aan de andere kant van het gebouw de deur uit waar de taxi's al staan te wachten. Standaard taxi tarief volgens mij, maar wederom 10 euro voor een ritje naar de oude stad. Alles tussen het oude en het nieuwe fort in das de oude stad. En oud is ie zeg. Zolang als je maar op straatnivo blijft kijken ziet het er best netjes uit, maar vanaf de 1e verdieping, moet je onderhand blij zijn dat de balcons blijven hangen.... Anyway eerst richting het oude fort. Vanaf de buitenkant ziet het er best aardig uit, maar eigenlijk hebben ze maar wat aan gerommeld al die jaren. Verschillende bouwstijlen, verschillende restauraties, maar het uitzicht is mooi. We kunnen ons bootje zien liggen vanaf hier. Maar tis dorstig weer dus naar beneden richting terras. Daarna weer de oude stad in door smalle steegjes en kronkel paadjes. Langzaam maar zeker terug richting het nieuwe fort. Das trouwens net zo goed een hoop oude stenen bij elkaar. Ding ligt ook op een rots, dus makkelijk terug vinden zou je denken.... Okey, we hebben hem terug gevonden, maar we kwamen wel op een of andere manier aan de achterzijde van dat ding uit. Ons bootje lijkt dichtbij, maar we houden toch de 1e de beste taxi aan, die ons terug naar de haven brengt. Hier met de fotocamera om de nek en de telefoon in de broek zak, door de metaaldetector.... Staat goed afgesteld dat ding...niet dus.

Anyway weer de bus in, om vooraan bij de boot uit te kunnen stappen. Ff onze kaart scannen, weten ze dat we weer aan boord zijn, spullen afgooien op de kamer en dan.........zwembad.

Blijft leuk, op een bedje aant zwembad film kijken. Ditmaal de merrigol hotel. Tussendoor ff afkoelen in het zwembad. Ijsje erbij, drinken wordt gebracht. Iemand popcorn?

Rond 5-en vertrekken we weer. Morgen is het een dagje alleen maar varen om overmorgen bij Istanbul wakker te worden. Ondertussen liggen we op de aanvlieg route van het vliegveld van Corfu, das fijn, maar de vliegtuigen komen wel erg laag over ons bootje heen gevlogen.

DAG 5 AT SEA

Gisteren mezelf opgegeven voor een tour behind the scenes. Er was nog ruimte, dus ik ga vanmiddag een kijkje nemen op de brug en andere plaatsen die normaal alleen voor personeel toegankelijk zijn. Ben benieuwd.

Twas vannacht een latertje, we (bert en ik) gingen pas om half 3 het casino uit. Donaties zijn nog steeds welkom op rekening 1533..... van de rabobank. Vanochtend uitgeslapen dus, alhoewel, of het nu dag of nacht is, in onze hut merk je er niks van. Af en toe wel lastig, geen inval van daglicht, maar ook geen klok of iets. Kep ook niets waar ik mijn telefoon neer kan leggen bij mijn bed, en om nu steeds naar beneden te klimmen om te kijken hoe laat het is, is ook weer lastig.

Gisterenavond begonnen met hoestdrank te drinken; pernod-cola. Kijken of dat helpt tegen de verkoudheid. Ben in ieder geval vannacht niet zo vaak wakker geworden als alle andere nachten.

Nog een kwartiertje, dan moet ik me gaan omkleden, lange broek aan en dichte schoenen, das verplicht. Bert en Michael zie ik vanmiddag weer bij de afternoon tea. Zij zijn vanmorgen naar een seminaar  geweest over veel eten en toch afvallen, dat leek ze wel iets. Bert heeft er al veel van geleerd, die zit alweer aan de ijsco, vanmiddag de afternoon tea, en daarna een persoonlijk consult..... Volgens mij gaat het niet echt werken.....

Anyway klokslag 10 voor half 2 ben ik bij de ingang van het princess theater. Onze tourguide en onze fotograaf zijn al aanwezig. Als we alle 8 er zijn, gaan we op pad. Allereerst gaan we onder in het theater, naar de plaats waar de decorliften ed zijn. Het duurt blijkbaar 2 jaar voordat de show vanaf de tekentafel in het theater kan staan. Trouwens de ruby princess heeft als enige het type decor met de bewegende panelen en de projectie erop, die we van de week gezien hebben. Nog ff op de foto met 2 van de dansers van de show en dan gaan we door naar het puntje van het schip. Daar waar de ankers liggen, ook hier weer uitleg hoe ea werkt. Ik hoor ook gelijk dat we in mykonos niet aan de wal komen te liggen, maar dat we ergens in de baai voor anker gaan. Dan moeten we met de tenders van en naar de kust. Trouwens de enige haven ter wereld waar slechts 1 schip voor anker kan gaan en de rest moet blijven varen omdat de zee te diep is is Santorini, daar komt dit schip na Athene. Hierna gaan we verder door het midden gedeelte van het schip. Allereerst door de keukens heen, en dat zijn er heel wat. Elk soort eten heeft zijn eigen keuken. Vis, vlees groenten, de bakkerij ect. Vanaf hier wordt alle eten omhoog gestuurd naar de diverse restaurants. We krijgen nog een kijkje in de opslag. Zo te zien hebben we voorlopig nog genoeg aardappelen en overige groenten. Wat overigens allemaal vers wordt ingeslagen, geen diepvries, behalve vlees en vis. Nou nemen ze voor een dag of 14 eten mee, dus echt vers is het natuurlijk niet meer op de laatste dagen van de cruise. Deze boot krijgt pas weer verse groenten als ze terug bij Rome zijn. Gelijk gevraagd, waarom ze geen kinderboerderij er op na hielden, leuk voor de kinderen en het vlees is kei vers natuurlijk, bleek dat dat toch een beetje lastig was voor 3000 gasten. Ff een kijkje nemen in de controle kamer van de scheepsmotoren. Dichterbij mogen we niet bij de motoren komen. Blijkbaar varen we nogal langzaam momenteel, slechts 2 van de 6 motoren zijn in bedrijf. Hierna gaan we via de wasserij, 24 uur per dag in bedrijf, naar de fotoruimte en daarna naar het medisch centrum. Mocht je nu een kamer met zeezicht willen, die heb je hier. Röntgenfoto's kunnen ze maken, gips zetten, hechten en mochten ze te ver van land zitten, dan hebben ze nog een IC. Opereren , zelfs spoed wordt hier niet gedaan, niet steriel genoeg. Voor echte spoed hijsen ze je in een helikopter. En als ook dat te laat is, ze hebben ruimte voor 3 personen in het mortuarium. Vanaf 2008 toch al 2 keer nodig geweest. Hierna gaan we weer naar buiten en kunnen we zien wat er achter het princess logo zit op het midden schip. Of te wel hier komen alle pijpen voor de lucht inlaten en lucht uitlaten te samen.

We naderen het einde van onze tour, maar niet voordat we op de brug zijn geweest. Eerst ff kennis maken en op de foto met de kapitein guiseppe romano. Van hem krijgen we ook alle uitleg over wat er gaande is op de brug. Deze brug steekt aan weerszijde van het schip ruim buiten de boeg, en daarom kan de boot ook vanaf 3 punten bestuurd worden als ze willen. Alles is tegenwoordig elektronisch, dus er zitten best leuke speeltjes bij. Maar ondanks alle elektronica, is er een sextant aan boord voor positie bepaling van de boot, en iedereen op de brug moet dan ook positie bepaling met dat apparaat kunnen. Ook de vlaggen voor het alfabet en overige codes, zijn nog steeds aanwezig op de brug, terwijl er tegenwoordig gewoon gebeld kan worden. Meteen gevraagd wat ze doen in geval van slecht weer en hoge golven. Omvaren dus. Golven zijn geen probleem voor dit schip, maar prettig is het natuurlijk niet, al dat schommelen. Soms moeten ze best flinke omwegen maken, of naar een ander land of haven. Egypte en tunesie worden momenteel ook niet aan gedaan, maar ja die staan wel in de folders van de cruise, dus zoeken ze naar alternatieven.

Ook ligt de boeg maar iets meer dan 8 meter in het water, das niet veel voor ons bootje. In venetie had ie maar een meter tussen onderkant schip en de bodem van de lagune. Daarom werden we daar ook de lagune uitgesleept, een keertje gas geven en we hadden vast gezeten op de bodem.

Anyway om half 2 zijn we begonnen en om half 5 verlaten we de brug. Langer dan geplant, maar wel interessant, zo' n kijkje achter de schermen. Ik ben benieuwd naar de foto's, die worden later op de dag naar de hut gebracht.

Tis half 5, dus ik neem aan dat Bert en Michael al klaar zijn met de afternoon tea, dus ik ga terug naar onze hut, ff weer een korte broek aandoen. Das een beetje prettiger in dit weer. Loop ik de gang in naar onze hut, zijn zij ook net terug, komt goed uit. Kunnen we naar het zwembad. Ik mag ff in mijn uppie op het zonnedeck in de zon ditmaal, omdat ze een prive consult hebben naar aanleiding van het seminaar veel vreten en toch afvallen.

Lekker int zonnetje gezeten, totdat de heren terug waren. Hierna besloten toch eerst te eten en dan direct weer aant zwembad gaan liggen om een film te kijken. Bij terugkomst in de hut was er voor mij een pakketje afgeleverd, 1 badjas van princess cruises, gekregen van de manager van de wasserij en een keukenschort, ik neem aan van de chef kok. Helaas nog geen foto's. film van vanavond; Oblivion, met Tom Cruise. Wel onder 3 dekens gelegen, maar het heeft wel iets buiten onder de sterrenhemel naar een film kijken.

Hierna nog ff een afzakkertje gepakt bij de wheelhouse bar, en dan eens een keertje vroeg ons mandje opzoeken. Morgenvroeg om half 10 vertrek onze tour in istanbul.

DAG 6 ISTANBUL

Bijtijds wakker, en aangezien de heren nog slapen, ga ff in mijn uppie kijken waar we ergens drijven. Op dek 16 int rokersgedeelte, is het makkelijkste.

We drijven zo'n 100 meter van de kant af, dus we zijn er bijna. Het bootje van Costa cruises wat gisteren bij het begin van de marmara zee nog achter ons voer, ligt al aan de kant.

Ff ontbijten en om half 10 moeten we ons melden voor onze excursie; blauwe moskee, haga sofia en de grand bazaar.

Ff verzamelen en dan de bus in, richting de blauwe moskee. Vanwege de drukte worden we bij het hypodrome gedropt en onder begeleiding van onze gids richting de blauwe moskee. Volgens onze gids, zouden we direct weten waarom deze moskee de blauwe moskee heet, zodra we binnen waren. Kijk het kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar echt super veel blauw was er nu ook weer niet binnen. Hij had ook wel de rode of de witte moskee kunnen heten lijkt mij. Anyway, tis druk om naar binnen te gaan , en het zonnetje is al volop aanwezig.  De trap op, dan schoenen uit en hoera een mooi blauwe hoofddoek voor mij.  Das eigenlijk het meeste blauw wat ik gezien heb, de hoofddoeken.

Na de blauwe moskee, door naar de haga sofia. Hier geen hoofddoeken en mogen we de schoenen aan houden. Tis nl geen moskee, maar een museum. Tot nu toe dan, want de huidige regering wil er blijkbaar weer een moskee van gaan maken. Tis een samenraapsel van van allerhande bouwstijlen, en religies, wat de binnenkant van de haga sofia maakt. Tis jammer maar een gedeelte van de moskee staat in de steigers, maar verder is het een leuk optrekje.

Na de haga sofia, gaan we terug richting de bus richting de grand bazaar, maar we maken we ff een stop tussendoor; tapijt winkel uiteraard. Das leuk, maar niet voor ons. Blijkbaar gaat de bus om 14.15 uur terug richting de boot, das al over een uur. Niet veel tijd over voor de grand bazaar, dus we vertrekken.  Tis hier niet ver vandaan. Aldaar blijkt dat we ook met de gewone shuttle van princess cruises terug naar de boot kunnen. Doen we dat toch, kunnen we gelijk terug de grand bazaar is. Heeft wel iets al die kleine winkeltjes met meest uit een lopende rotzooi erin.

Tegen 3-en zijn we terug bij de shuttles, kunnen we terug naar de boot.

Hier is het direct door naar dek 15, eerst ff wat drinken, dan badpak aan en ff afkoelen in een van de zwembaden.

Rond 7-en vertrokken vanuit Istanbul. Eindelijk de weg naar dek 19 kunnen vinden, naar oa het basketbalveld wat ze hier hebben. Maar wij gaan vooral voor het uitzicht over Istanbul.

Blijkbaar hebben veel mensen op de afvaart gewacht, voordat ze gaan eten. Tis ontzettend druk nu om te gaan eten.

Anyway de foto's van de shipstour liggen bij terugkomst, in de hut. Samen met een grote fotolijst, en een kladblok met mijn naam erop. Mooi zo'n tour, je hebt alleen bijna wel een extra koffer nodig om alle extra's weer mee naar huis te nemen. By-the-way, die badjas die ik gekregen heb, kost hier 90 dollar... En de prijzen aan boord cruise schepen zijn anders niet echt hoog!

Vanavond toch nog maar ff naar het theater gegaan. Nieuwe show vandaag. Iets met ballroom heet ie. Ditmaal in ieder geval niet in slaap gevallen.

Zelfs niet terug op de kamer. Ben om half 2 de hut uitgeslopen, naar de coffee bar, die is 24 uur per dag open, konden de heren blijven slapen. Via dek 15 en het casino om half 4 wederom een poging gewaagd om te slapen, dit keer wel gelukt.

Morgen rond de middag zijn we pas in mykonos, uitslapen verplicht deze keer. We kunnen niet docken, dus we moeten voor anker in de baai. Ditmaal worden we met tenders naar de kant gebracht. Ergens ook weer makkelijk, want we worden nu direct in de stad afgezet.

Dag 7 Mykonos

Iets voor 12-en liggen we voor anker bij mykonos. Eerst ff lunchen en dan begeven we ons ook richting de davinci bar op dek 5. Hier krijgen we kaartjes voor de overtocht en moeten we ff wachten totdat we aan de beurt zijn.

Direct int centrum worden we afgezet, en kunnen we een poging wagen om richting de molens te gaan. We weten in welke hoek we moeten zijn, maar mykonosstad is zo gebouwd dat het voor piraten bijna onmogelijk was om de weg te vinden. Alle straatjes en steegje kronkelen alle kanten op. Wel mooi al dat wit en blauw en af en toe een verdwaald rood balkonnetje. Als we eindelijk iets van een uitzicht hebben kunnen we zien hoever we van de molens af zijn. Veel te ver omhoog gelopen, dus we moeten naar beneden.

Toch nog vrij vlug gevonden achteraf gezien. Ik moet zeggen van een afstand zijn ze toch mooier, maar het heeft wel iets. Hierna tijd voor een terrasje, tis dorstig weer, en volgens mij de warmste dag tot nu toe, en dan helpen al die witte huizen en smalle straatjes ook niet echt.

Anyway op ons gemak onze weg terug gezocht naar de haven. Das in ieder geval makkelijker. Gewoon zorgen dat je naar beneden blijft lopen.

Het uitzicht op ons bootje is grandioos. Eindelijk kunnen we haar nu eens volledig zien. Mooi gezicht die kolos in de baai.

Na een uurtje of 3 slenteren, weer terug de tender op, naar de grote boot.

Vanavond de laatste avond.

Morgenvroeg rond 9-en worden we ongeveer van boord geschopt in athene.

Nog een dag en en nacht in een hotel in athene, en dan zit dit deel van de vakantie erop!

DAG 8 ATHENE

Vannacht rond 4 uur weer een rondje gemaakt over de boot, kon weer niet slapen. Wel lekker rustig, alleen personeel is aant werk.

Half 8 wel echt opgestaan, want tegen 9-en moeten we van de boot af.

Hierna is het koffer pakken en dan taxi!  Koffers passen altijd in de kofferbak, gewoon een paar touwen erom, en rijden maar!

Hotel Titiana, en warempel onze kamer is al beschikbaar. Dus korte broek aan, wandelschoenen en dan....doe toch maar een taxi naar het akropolis. Tis warm, zeg maar gerust heet, en zeker een half uur lopen.

Voor 10 euro zijn we onder aan het akropolis, das fijn, maar nu nog in de zon, tegen die rots op.

Mooi voor ons, maar het parthenon, de blikvanger van deze kei staat volop in de steigers. Mooi gezicht met die bouwkranen erbij, maar helaas tis niet anders.

De tempel van athena, die is zo goed als klaar. Wat mooi is, is het uitzicht over athene. Beetje een grote stad.

Na deze kei, naar beneden naar het akropolis museum gelopen, onder aan de bult. Daar staat op de derde verdieping een moderne replica van het parthenon. Aan de buitenzijde van deze ruimte zitten de panelen, met de afbeeldingen zoals deze waren/ zijn

Hierna weer de hitte getrotseerd, en richting de ark van hadrianus gelopen. Die hadrianus hield wel van arken bouwen, tis geloof ik al de 3e ark van hem die ik me zo herinner. Rome, eentje in jordanie en dan deze. Tempel van apollo erbij, die hebben ze volgens mij ook eentje op cyprus.

Via de national gardens, daar heb je tenminste schaduw, richting het parlement gelopen. Hier staan twee poppetjes op wacht. Ceremonieel, want de echte bewaking loopt met kogel vrije vesten in de buurt.

Wederom ff terrasje en dan lopen we plaka in, das het winkel gedeelte van athene. Door het midden van de stad, richting de argos. Oude stenen dus. Rondje vlooienmarkt, terrasje, het blijft dorstig weer en dan naar de ingang van het eerste argos gedeelte. Gesloten vanaf 15.00 uur, dat was 2 minuten geleden, helaas. Blijkbaar zijn alle oude stenen stukken om 15.00 uur dichtgegaan. Dus verder doorlopen naar een andere grote verzameling oude keien heeft dus geen zin.

Okey dan richting het hard rock cafe. Een beetje moeten zoeken, naar de weg, en wat detours naar wat oude stenen, en bijna verscholen ligt er dan toch een hard rock cafe.

Ff een shirtje scoren..... Uhm graag eentje van de classic serie, maat extra large.... Tsja, die hebben we niet....maar we hebben wel shirts van hard rock cafe Mykonos! Das mooi, maar ik ben hier bij hard rock cafe Athene, en volgens mij heeft mykonos allang geen hard rock cafe meer! Okey, doe dan maar de city t(andere serie). Ja uhm, die van mykonos hebben we wel.... Dus als ik het goed begrijp, verkopen jullie eigenlijk geen shirts van hard rock athene.... Tsja die hebben we niet momenteel.... Okey en die grijze dan... Alleen nog in medium... Durf het bijna niet te vragen, maar de flessen opener van athene.... Dacht ik al die hebben jullie niet...... Volgens mij houd ook deze op te bestaan, en hebben ze in de kelder nog wat shirts gevonden van mykonos, kunnen ze misschien nog iets verkopen!

Mooi, helemaal naar athene voor het hard rock cafe.... Das net zoiets als in het cafe in amsterdam shirts verkopen van brussel zoiets....

Het oude olympisch stadion is het volgende doel. Nog volledig gerestaureerd voor de olympische spelen hier in 2000. Ziet er anders nog keurig uit voor een stapel oude stenen.

Nu stond erop de kaart nog zo' n bewakingspoppetje, gaan we daar ff kijken. Hey weer van de rare bewakers. Wederom volop echte bewaking aanwezig, maar vooralsnog is het corrigeren van de kleding van de ceremoniële bewakers is eigenlijk het enig wat ze doen, behalve een beetje rondhangen dan. Hoe korter we bij het presidentiele paleis en het parlement komen des te meer bewaking. Ook de ME volop aanwezig hier, tis net of ze problemen verwachten.

Eten moeten we ook nog, dus terug richting Plaka, voor de souvlaki en tatziki. Nog wat last minute shopping en dan toch maar richting hotel om daar een afzakkertje te pakken, boven in de hotel bar. Bijkomend iets, uitzicht op de akropolis, en dus behoorlijk populair.

Laatste nachtje in het buitenland, morgenmiddag terug naar amsterdam, morgenavond lekker weer in mijn eigen bedje!

Dag 9

Vanmorgen om 10-uur is zoals afgesproken onze taxichauffeur bij ons hotel. Deze heeft ons gisteren opgehaald bij het cruiseschip, en brengt ons vandaag naar het vliegveld.
Koffers in de kofferbak, touw er omheen en rijden maar.
Al rijdend komen we er achter waarom hij gisteren al die afspraak wilde maken, en eigenlijk wilde hij ons gisteren de hele dag wel rondrijden.
De taxi die hij rijdt, heeft hij gehuurd van een taxibedrijf, voor 50 euro per dag. Dus hij zal eerst 50 euro moeten verdienen voordat ie echt pas wat kan verdienen, en dan komt de benzine er nog bij. En dat in de huidige situatie waar griekenland nu in verkeerd… Bovendien zijn er blijkbaar te veel taxi. En als straks het cruise seizoen weer over is gaat ie ander werk zoeken, want dit schiet ook niet op.
Maar na een half uur zijn we op het vliegveld.
Eigenlijk is athene best een lelijke stad. Okey ze hebben het akropolis en meer van die oude stenen verzamelingen. Maar ook veel graffiti, en dichtgetimmerde gebouwen. Dat samen met het gebrek aan straatverlichting, nodigt niet echt uit.
Tis wel een goedkope hoofdstad. Uiteten is niet duur (30 euro voor 3 personen inclusief drinken). Flesje water, 40 euro cent. Cola wel weer 2 euro. Taxi’s zijn niet duur. Half uur dwars door destad heen naar ht vliegveld, 30 euro. Dus dat valt allemaal wel mee eigenlijk, de meeste hoofdsteden vragen direct de hoofdprijs.

Bert en Michael hebben douane en ik niet, dus op het vliegveld scheiden onze wegen weer.
Ben ietsje te laat weg, en 10 minuten te vroeg geland op schiphol. Wel nog de toeristische route over schiphol heen gehad naar mijn koffer. Ff ruim een uurtje treinen en dan naar huis.

---------------------------------------------------------------

Ruby Princess

Schip is 289 meter lang en 36 meter breed.
Het weegt 113.561 ton
Maximaal aantal passagiers is 3599